El joc “Una mirada atenta” s’implementa per detectar casos de violència masclista a l’HUB

- Formació

Connectat amb la setmana del 25N, el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones, els Serveis d’Urgències dels hospitals de l’Institut Català de la Salut inicien oficialment “Una mirada atenta”, una dinàmica gamificada que pretén millorar la capacitat de detecció de la violència masclista. Un cop implantat als Serveis d’Urgències també s’aplicarà als de Ginecologia, Obstetrícia, Psiquiatria i Traumatologia

Des del dilluns 20 de novembre, el joc de taula impulsat des de l’ICS ha arribat als professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge. El format es basa en reflexionar sobre les explicacions que donen les pacients i les seves conductes a la consulta, a partir del testimoni de sis dones sobre els motius pels quals han anat al Servei d’Urgències i també sobre com actuen (elles i, en alguns casos, també els seus acompanyants) quan són al centre de salut. Un cop exposats tots els casos, es descarten els que semblen menys sospitosos de ser violència masclista fins a quedar-se amb una única possible víctima.

“El format interactiu, amb exposició de casos reals, aconsegueix que la dinàmica sigui una eina molt potent d’aprenentatge i que els i les professionals es replantegin possibles prejudicis i estereotips i que obrin la mirada”, apunta Esther Lozano, referent d'Igualtat de l’HUB. “És molt important millorar la capacitat de detecció de violència masclista, especialment als serveis d’Urgències, que sovint són el primer punt de contacte sanitari”, explica, per la seva banda, Pierre Malchair, cap del Servei d’Urgències de l’Hospital Universitari de Bellvitge.

Fins ara s’han preparat 275 edicions del joc de taula, amb sis tipologies de violències masclistes: econòmica i física en l’àmbit de la parella; edadisme (psicològica i econòmica); sexual; econòmica; masclista en l’àmbit de la parella; i psicològica i vicaria.