La GTMS ha estat el primer territori en organitzar una trobada dels tutors que acompanyen els joves titulats en Medicina, Infermeria Farmàcia, Química, Biologia, Física i Psicologia durant tota la seva etapa com a residents. Més de de 120 professionals tutors de l’HUB, l’Hospital de Viladecans i de l’Atenció Primària Metropolitana Sud han participat el 8 de novembre en la I Jornada de Tutors de la GTMS, que s’ha celebrat a l’HUB, amb un programa que ha inclòs una conferència del Dr. Eduard Peñascal i la utilització de recursos teatrals per promoure l’aprenentatge dels assistents.
El Dr. Eduard Peñascal ha explicat als tutors com millorar les seves habilitats comunicatives partint de la premissa que la comunicació és la base de la relació que mantindran tutor i resident durant 4 o 5 anys. El Dr. Peñascal, ha subratllat que la manera de transmetre els missatges fa que deixin o no empremta en els residents i també la importància de la comunicació no verbal. “Podem controlar les emocions que ens generen les diferents situacions si les detectem, posem nom i pensem com respondre-hi”, va concloure el Dr. Peñascal, metge de família a l’ABS La Bordeta-Magraners de Lleida, tutor acreditat de residents de Medicina de Família, professor associat de la Facultat de Medicina, membre d'Euract i docent del programa Leonardo (CAMFiC).
Després de seva xerrada, el grup EspaiMosaïc Teatre s’ha encarregat de conduir la dinàmica teatral per fomentar l’aprenentatge dels tutors assistents. Dividits en grups, els tutors han analitzat des de diferents angles un seguit de situacions recreades amb els recursos teatrals. Aquestes situacions han permès reflexionar sobre el rol del tutor i la seva relació amb el resident, posant en valor aspectes clau com ara la importància de la proactivitat per crear un ambient de confiança i sinceritats ja des de la rebuda inicial del resident.
Bona part dels conceptes que es van tractar a la sessió havien estat treballats anteriorment a les activitats formatives per a tutors de residents realitzades al llarg d’aquest any.
Els principals objectius de la jornada es van assolir: reforçar la xarxa entre tutors; compartir experiències docents i introduir fórmules d’aprenentatge amb un component lúdic important. Els aplaudiments amb els quals es va tancar la jornada i l’elevada satisfacció mitjana dels participants permeten afirmar que la I Jornada de Tutors de la GTMS ha superat les expectatives que s’havia fixat.