La reunió, sota la coordinació científica de la Dra. Núria Lloberas i el Dr. Edoardo Melilli, de la Unitat de Trasplantament Renal del Servei de Nefrologia de l’HUB i investigadors de l’IDIBELL, va reunir especialistes de diferents disciplines per abordar els principals reptes diagnòstics, terapèutics i de maneig clínic en pacients trasplantats amb patologia oncològica.
“El càncer en el pacient trasplantat representa un repte clínic de gran complexitat, en què cal equilibrar la prevenció del rebuig, la toxicitat dels tractaments i el risc de progressió tumoral. Espais com aquest simposi multidiscinplinar són fonamentals per compartir coneixement i avançar cap a una medicina més personalitzada”, segons van destacar els coordinadors científics de la reunió.
El programa va incloure sessions dedicades al maneig de la immunosupressió en el context del càncer i el trasplantament; als aspectes epidemiològics i fisiopatològics del càncer en pacients trasplantats; a les noves indicacions oncològiques en trasplantament hepàtic; al risc de càncer associat a la immunosupressió acumulada i a l’abordatge del càncer de pell en el trasplantament d’òrgans sòlids.
En el decurs de la jornada també es van comentar casos clínics interactius en els àmbits de l’oncologia, la dermatologia i el trasplantament, afavorint el debat entre especialistes i l’intercanvi d’experiències clíniques reals. Aquest format va permetre aprofundir en situacions complexes que requereixen una aproximació multidisciplinària, coordinada i cada vegada més individualitzada.
L’organització del simposi ha remarcat l’alt nivell científic dels ponents i moderadors participants, així com la qualitat dels debats generats durant la jornada. La jornada va comptar amb el suport de Chiesi, la col·laboració continuada del qual ha permès consolidar el Simposi UPDATE in Transplantation com un espai d’actualització i reflexió en l’àmbit del trasplantament.
Amb aquesta cinquena edició, l’Hospital de Bellvitge reforça el seu compromís amb la innovació, la formació continuada i l’abordatge multidisciplinari dels nous reptes en el camp del trasplantament.