L’Hospital de Bellvitge combina l’ecobroncoscòpia amb la criobiòpsia per millorar el diagnòstic del càncer de pulmó i d’altres malalties

La Unitat d’Endoscòpia Respiratòria del Servei de Pneumologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha realitzat aquest mes de setembre per primera vegada al centre un procediment anomenat CRYOEBUS (criobiòpsia transbronquial mediastínica guiada per ultrasò endobronquial), que combina l’ecobroncoscòpia i la criobiòpsia per millorar el diagnòstic de tumors de pulmó, limfomes i d’altres malalties localitzades al mediastí.

Gràcies a la conjugació de les dues tècniques és possible obtenir biòpsies de ganglis i lesions mediastíniques en un procediment ambulatori, sense haver d’utilitzar una cirurgia invasiva. “A través del camí de l’agulla amb que fem la punció de l’ecobroncoscòpia al mediastí, fem passar la criosonda, que ens permet obtenir una biòpsia del gangli o d’una massa pulmonar determinada”, explica la Dra. Rosa López, de la Unitat d’Endoscòpia Respiratòria del Servei de Pneumologia de l’HUB.

Fins ara, el diagnòstic del càncer pulmonar i d’altres patologies que poden afectar el mediastí, com ara limfomes, sarcoïdosi o algunes malalties benignes del pulmó, es duu a terme amb la ecobroncoscòpia, que permet la punció ecoguiada d’un gangli, obtenint una mostra citològica. Congelant l’extrem distal de la criosonda és possible obtenir una biòpsia de major mida i d’estructura preservada.

Es tracta d’una tècnica que ja s’ha practicat en d’altres hospitals de l’Estat, amb uns resultats inicials força positius pel que fa a la millora de la rentabilitat diagnòstica, sobretot en casos més complexos, com limfomes.

“Tenim ja evidències que en el cas del càncer de pulmó, malalties limfoproliferatives i d’altres patologies benignes, com la sarcoïdosi, el fet de poder obtenir una biòpsia del gangli pot aportar una major rendibilitat en el diagnòstic”, destaca la Dra. López. Afegeix que un dels principals àmbits d’aplicació del CRYOEBUS seran aquestes malalties limfoproliferatives, difícils de diagnosticar per citologia.