Els videojocs són entretinguts, motivadors, estimulants i divertits. Un ús abusiu, però,pot dur a un trastorn important. L'addicció als videojocs és una realitat clínica, que es tradueix en les consultes d’adolescents i joves als dispositius assistencials i associacions d'autoajuda, així com en el seu reconeixement en els manuals diagnòstics de trastorns mentals.
La majoria dels estudis apunten que els videojocs de caràcter massiu, online, de rol i multijugador (coneguts com a MMORPG) són els que més problemes d’ús excessiu provoquen.
- És important que els pares coneguin les noves tecnologies, les aplicacions i els videojocs que utilitzen els seus fills des de la infància.
- Hem de ser conscients que,com a pares, som un model de conducta: els nostres fills sempre ens estan mirant, encara que no ho sembli.
- No és aconsellable que els infants tinguin els dispositius electrònics a la seva habitació. Les noves tecnologies no
- han de ser una eina d’aïllament.
- Sí que és aconsellable negociar la durada màxima de les sessions de videojoc: entre 1 i 2 hores (després de fer les tasques escolars o altres establertes), evitar un patró diari i jugar tot just abans d’anar a dormir.
- Un temps excessiu dedicat als videojocs de forma diària (per exemple 3-4 hores).
- Augment de la irritabilitat en deixar de jugar.
- Abandonament d’altres activitats socials, escolars i lúdiques.
El suport d’altres professionals, com ara professors i pediatres també és fonamental per a la detecció precoç de possibles senyals d’alarma.
En el context adequat i amb un patró d'ús saludable, els videojocs poden ser educatius, augmentar determinades capacitats i habilitats, millorar l'autoestima i les relacions socials, així com servir per practicar idiomes. Però alhora, hem de reconèixer i prevenir l’impacte negatiu que poden tenir arran d’un ús abusiu, especialment en etapes evolutives primerenques, com són la infantesa i l'adolescència.
Per aquest motiu, com a societat hem d’assumir de forma compartida la responsabilitat de promoure l'ús saludable de les noves tecnologies.
Per saber-ne més, podeu consultar la guia Tecnologies Digitals a la Infància, l’Adolescència i la Joventut, de la Generalitat de Catalunya