- Què fem?
- Protegir els drets del pacient i, en especial, la promoció per a ells d’un entorn al més humà possible.
- Assessorar, des del punt de vista bioètic, sobre conflictes puntuals que es produeixen en algun cas clínic.
- Assessorar sobre qualsevol problema relacionat amb l’assistència hospitalària que comporti un dilema ètic en l’àmbit general o específicament per als professionals implicats.
- Elaborar protocols o documents de pràctica interna que serveixin per a aquelles qüestions que puguin ser motiu de dilema o problema ètic.
- Promoure la divulgació, la formació i la reflexió del personal de l’Hospital en aquelles qüestions relacionades amb l’ètica assistencial (seminaris, sessions, cursos, etc.).
- Què no fem?
- No és una extensió dels òrgans directius de l’Hospital on s’analitzin problemes directament relacionats amb la gestió clínica o l’administració de recursos de l’Hospital.
- No és un Comitè Deontològic. No pretén jutjar conductes ni proposar sancions.
- No té una funció executiva ni de govern. El CEA té només un paper assessor i deixa la decisió última en mans del pacient, el metge, la família o l’autoritat judicial. D’altra banda, i en aquelles qüestions que són estrictament ètiques, el seu poder davant la Direcció del centre és de mera representació.
- No és funció del CEA donar empara jurídica directa a les persones o a l’Hospital.
- No és un fòrum sindical on es dirimeixin conflictes de naturalesa laboral.
- No està adherit a cap ideologia política ni confessional.
És un comité consultiu i multidisciplinari al servei dels professionals i dels usuaris que analitza els dilemes ètics que sorgeixen amb la finalitat de millorar la qualitat assistencial.
Per als professionals:
A través de la Presidència o la Secretaria:
e-mail: etica.assistencial@bellvitgehospital.cat
Adreçant-se a la Secretaria de l’Àrea de Qualitat Assistencial de l’Hospital Universitari de Bellvitge
Telèfon: 93 260 75 58
Per als pacients, usuaris o els seus representants:
A través de la Unitat d’Atenció a la Ciutadania i Participació de l’Hospital Universitari de Bellvitge
Telèfon: 93 260 74 92
- En situacions en què es consideri que poden resultar vulnerats els drets dels pacients o quan sorgeixen conflictes ètics en la pràctica assistencial, com, per exemple, indicació de limitació de l’esforç terapèutic o canvi d’orientació terapèutica, discrepància entre metges i familiars respecte als tractaments indicats, nous protocols assistencials en els quals calgui plantejar aspectes ètics, etc.
- La sol·licitud pot partir de:
- -Professionals de l’Hospital
- -Els pacients o els seus representants
- -Els òrgans directius de l’Hospital
- En les seves deliberacions, a més d’escoltar les parts interessades, el Comitè pot sol•licitar la col•laboració d’experts en les respectives matèries, i les seves conclusions (sempre amb caràcter assessor, no vinculant) s’emeten en un informe escrit adreçat als sol•licitants i, si s’escau, als òrgans directius de l’Hospital.