Aquest canal de comunicació anònim entre joves i professionals de la salut sexual i reproductiva va començar a funcionar a l’abril de l’any 2021 i des d’aleshores ha atès 1.200 consultes.
El servei anomenat Whatsapp Jove impulsat des de l’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat, ha atès prop de 1.200 consultes des de la seva posada en funcionament, a mitjans de l’any 2021. Es tracta d’una eina que les llevadores d’aquests centres de l’Atenció Primària Metropolitana Sud van decidir habilitar per resoldre dubtes sobre salut sexual dels adolescents garantint l’anonimat.
D’aquesta manera, els arriben qüestions que a vegades els joves no s’atreveixen a preguntar personalment per vergonya o per por a que algú de l’entorn s’assabenti. Per mantenir la confidencialitat, les converses s’esborren de l’historial a les 48 hores i mai es demanen dades personals que els identifiqui per Whatsapp. Ara bé, si la llevadora considera que la situació requereix d’una intervenció diferent a tan sols donar informació, truca per telèfon al jove a una hora pactada i és aleshores quan li demana dades personals per registrar la visita telefònica a l’ECAP i decidir si cal alguna consulta presencial específica.
Els mètodes anticonceptius, la consulta més recurrent
La qüestió que més consultes ha generat durant els dos anys i mig que fa que el Whatsapp Jove està en marxa és la contracepció, els diferents mètodes per evitar l’embaràs. De les prop de 1.200 atencions que s’han fet, unes 500 eren sobre aquest tema. Seguidament, els temes més recurrents sobre els quals s’ha consultat han estat les infeccions de transmissió sexual (ITS) i l’anticoncepció d’emergència.
Tot i que les llevadores reben dubtes tant de menors d’edat com de joves de 25 anys, els que més s’han adreçat a aquest servei de missatgeria són persones d’entre 19 i 23 anys. És en aquesta franja d’edat on es concentren la majoria de les consultes.
Les respostes de les professionals són individualitzades, personalitzades i confidencials i cadascuna de les poblacions on està actiu el servei (Cornellà, Sant Boi i Sant Feliu) té la seva línia telefònica independent. De fet, són les llevadores de l’ASSIR corresponent a cada municipi (ASSIR 8 de març, ASSIR Montclar i ASSIR Sant Feliu) les que s’encarreguen de respondre els dubtes cada tarda de dilluns a divendres.
Adaptar-se a les noves formes de comunicació
Amb aquesta iniciativa, els professionals dels ASSIR van voler apropar-se als joves utilitzant els mateixos canals que ells fan servir com a via principal de comunicació. La idea és donar-los una resposta ràpida, anònima i d’accés fàcil a les seves necessitats i inquietuds, així com garantir que és un professional qui els resol dubtes sobre salut sexual i reproductiva, sobre relacions afectives i eròtiques.