A la primària millora l’accessibilitat i la percepció dels usuaris: al juny el 64% de les visites s'atenien en 5 dies o menys i el 81% en 10 dies o menys i millora la percepció positiva per poder ser visitats al dia escollit, que passa del 58% al mes de gener al 65% al juny.
El conseller va explicar en el marc de la Comissió de Salut al PArlament que aquest Pla, dotat amb 110 milions d’euros, “era absolutament necessari i ens està ajudant a augmentar l'accessibilitat a la primària, a fer més proves diagnòstiques i a millorar les llistes d'espera”, si bé ha afirmat que cal seguir treballant “per garantir una atenció de qualitat, accessible i equitativa que millori els resultats en salut de la població i la seva satisfacció”. Balcells ha assenyalat que per aconseguir-ho, “cal la transformació del sistema actual. Si no, no podrem donar resposta als reptes marcats”.
El titular de Salut ha explicat que el Pla ha permès millorar el temps d’espera per ser visitat per un professional de referència (metge de família, pediatria, infermeria i odontologia) a l’atenció primària i comunitària. Així, si el desembre de 2022, el 52% de les visites s’atenien en 5 dies o menys, el juny de 2023 la xifra va arribar al 64% i la previsió és que el desembre d’aquest any sigui del 70%. També ha millorat l’accessibilitat inferior o igual als 10 dies. En aquest sentit, si el 70% de les visites s’atenien el desembre de 2022 en 10 dies o menys, el juny la xifra pujava al 81% i la previsió és que el desembre d’aquest any arribi al 90%.
“Més temps i més qualitat a la consulta és bàsic i és el fons del Pla”, ha remarcat el conseller, que ha indicat que el Pla també ha permès millorar l’accessibilitat telefònica. Així, si al juny de 2023 un 75,2% de les trucades als CAP van ser ateses en el primer intent, la previsió és que el desembre de 2023 la xifra arribi al 85%. Igualment, si el juny de 2023 en el 88,5% dels casos les respostes telefòniques des del CAP es realitzaven a les següents 12 hores, la previsió és que s'arribi en el 95% dels casos el desembre de 2023.
A més, Salut segueix desplegant el Projecte “Planificat” a la Primària amb l’objectiu de concentrar en un mateix dia les visites i proves dels pacients crònics o amb factors de risc. Ja s’han incorporat en aquest projecte 276 dels 374 equips d’atenció primària (EAP) del SISCAT i al juny de 2023 prop de 600.000 persones dels EAP ja estaven incloses com a candidates del programa.
Així mateix, a l’atenció Primària i Comunitària, pràcticament el conjunt de la ciutadania, un 93,64% dels usuaris, ja tenen assignat un administratiu de referència, amb agenda pròpia, per donar resposta a les demandes administratives.
El professionals de la primària disposen de més temps per a l’atenció als usuaris amb les millores a la E-Consulta, un espai de contacte de La Meva Salut, que ha servit per evitar duplicitats que ocupaven innecessàriament espais disponibles a l’agenda dels professionals. En aquest sentit, les duplicitats han disminuït un 4%. Durant la pandèmia, van arribar a un índex del 35%.
Percepció positiva de l’accessibilitat a la primària
El conseller també ha subratllat que ha millorat la percepció positiva de l’accessibilitat a la primària. Aquesta percepció positiva a l’hora de poder ser visitat al dia escollit per l’usuari ha passat del 58% al mes de gener al 65% al juny.
Finalment, Balcells ha explicat que els reptes de Salut per seguir avançant en l’accessibilitat a la primària passen per realitzar més proves diagnòstiques i algunes intervencions des de l’APIC com ecografies o infiltracions, introduir la intel·ligència artificial, incloure els administratius dels CAP al procés assistencial i millorar els recursos tecnològics, entre d’altres.