La Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària Metropolitana Sud celebra els propers 29 i 31 de març jornades de portes obertes per als futurs residents de medicina i infermeria.
Rosa Villafafila és cap d’estudis des del 2018 i metgessa d’atenció familiar i comunitària. Durant molt de temps va treballar al CAP Viladecans 2 i també va ser tutora i coordinadora docent. Amb el temps, ha pogut veure com l’evolució de les noves tecnologies ha canviat la manera de captar residents i, conseqüentment, s'han incorporat noves metodologies.
La unitat docent és multidisciplinar i, a part de la residència en Medicina Familiar i Comunitària, també aposta per la residència en Infermeria d’Atenció Familiar i Comunitària, un fet diferenciador que converteix la regió Metrosud en referent donat que va ser pionera en formar les dues especialitats.
Què busquen els residents que escullen la regió Metropolitana Sud?
En un inici, busquen formació de qualitat i la proximitat a un gran centre urbà com és Barcelona. Els obrim la perspectiva de la formació existent a tot el territori, amb la garantia d’obtenir una formació molt completa. Es destaca la disponibilitat de centres d’atenció primària i consultoris rurals no només com a part de la formació sinó com un futur professional. I destaquem l’acompanyament molt proper que tindran al llarg de la seva residència.
Això últim ho tenen en compte?
La part de la relació personal no la valoren al principi però es converteix en el més important durant la vida professional dels residents. Primer miren el número de places, els hospitals on podran anar, els dispositius, etc. i nosaltres quan ens reunim amb ells posem èmfasi en tot allò emocional que té la residència i el nostre acompanyament, ja que marcarà la seva experiència.
Quan els feu tota aquesta pedagogia?
En un primer moment, a la jornada de portes obertes, on aquest any tindrà més rellevància el contacte amb tutors. Posteriorment, ho fem a l’acollida, quan ja s’han incorporat als centres d’atenció primària docents. No hem d’oblidar que tot està encaixat dins dels itineraris formatius, que és un aspecte a destacar a la informació de les portes obertes, emfatitzant no només les característiques de les dues especialitats sinó també les especificitats del nostre territori, com poden ser els projectes comunitaris, gestió de casos, l’atenció domiciliària o els dispositius d’urgències.
"Hem canviat molt la manera de publicitar-nos"
Quines altres accions feu per atraure nous residents?
Per donar visibilitat a les especialitats de la nostra Unitat Docent tenim la pàgina web, que és el primer que miren quan volen escollir l’especialitat i la unitat docent. Allà, també tenim vídeos de residents i ex-residents explicant les seves experiències. A més, alguns fragments d’aquests vídeos es difonen a través de les xarxes socials de l’Institut Català de la Salut (ICS), com Twitter o Instagram.
És més difícil captar residents ara que fa uns anys enrere?
És diferent. Hi ha hagut un canvi que té a veure en com s’escull la plaça. Hi havia residents que triaven segons la proximitat del lloc on vivien però sempre han existit aquells que prioritzaven l’especialitat per davant del lloc. S’ha diversificat el tipus de resident. Abans no hi havia informació a Internet i es feia servir molt el boca-orella, sent les jornades de portes obertes més anecdòtiques.
Ara les jornades de portes obertes són imprescindibles. L’oferta és molt més visible, les persones cada vegada s’informen més a l’hora d’escollir quina serà la seva especialitat en un futur i no tenen tanta dificultat per traslladar-se d’un lloc a l’altre. Tot plegat ens ha fet canviar molt la manera de publicitar-nos.