La I Jornada d'Acció Comunitària, que culmina una formació, va comptar amb la partipació de més de 150 professionals implicades en la salut comunitària de l’APMS i va alternar dinàmiques grupals gamificades, exposicions de diferents professionals sobre experiències en l'acció comunitària al territori i una taula rodona sobre el paper de la docència.
El 25 d'octubre de 2022 va tenir lloc a la sala d'actes de l'Hospital de Bellvitge la I Jornada d'Acció Comunitària de l'APMS sota el titol "Generant Oportunitats de Transformació".
Montserrat Figuerola, gerent de la GTMS, va inaugurar la jornada ressaltant l’important paper de l’acció comunitària en la salut de les persones més enllà de la consulta: “L’atenció comunitària és una manera de prestar serveis en uns col·lectius concrets en els quals es vol aconseguir canvis en els hàbits, canvis en la manera d’utilitzar els serveis, canvis en l’apoderament de les persones envers la seva salut i en definitiva generar bona salut per la població i alhora gestionar la demanda que tenim.”
Elena Maestre, infermera i professora de l’Escola d’infermeria de la UB, va fer de mestre de cerimònies en una jornada gamificada emmarcada en la Saga de Joc de Trons amb l’autoanàlisi i la transferència de coneixement entre professionals com a principals objectius. La sessió va comptar amb la participació de més de 150 professionals implicades en l’acció comunitària de l’APMS i va alternar dinàmiques grupals amb exposicions de diferents professionals.
Dividits en dos “tornejos d’experiències” 24 equips de tot el territori van presentar en format pòster la posada en marxa dels seus projecte d'acció comunitària. Aquestes 24 exposicions van servir per compartir experiències, realitats i aprenentatges entre tots els participants d’arreu del territori.
La taula rodona de la jornada va anar a càrrec de les professionals Rosa Villafáfila, cap d’estudis de la UMDAFiC, Sofia Berlanga, presidenta de la comissió d’infermeres de la UMDAFiC, i Victoria Morin, professora d’infermeria d’Escola d’Infermeria de la UB. En la taula rodona es va parlar sobre l’important paper de la docència en l’acció comunitària i vam conèixer la metodologia d’aprenentatge servei: experiències que tenen com a objectiu maximitzar l’aprenentatge de l'alumnat i alhora ofereixen un servei a la comunitat. Vam conèixer més d’una desena de projectes que apliquen aquesta metodologia i i es va concloure que la docència és inherent a l’acció comunitària i que amb aquesta metodologia es reforça l'adquisició de coneixements.
Per cloure l’acte, Coral Fernandez, adjunta a la direcció de l‘APMS va llençar unes preguntes a forma de reflexió sobre el futur de l’atenció comunitària: “Seria possible tenir una representació de la població de referència que participés en la planificació de les nostres accions com a EAP? Seria possible que els nostres companys i nosaltres mateixos, destinéssim la meitat del nostre dia a dia a la comunitat, fora de les parets del centre? Hem pensat que els infants ens puguin dir com volen ser atesos i quin tracte voldrien rebre?”
Finalment, Coral Fernandez també va reflexionar sobre el paper de tota la feina dels professionals de l’acció comunitària a l’APMS: “Us hem d’agrair que entre tots esteu travant una arrel profunda i ferma que serà la base de la comunitària del futur.”