Parlem amb Eduardo Valera Ortiz, referent del Programa de Benestar Emocional i Comunitari al CAP Roquetes.
Eduardo Varela Ortiz és graduat en Psicologia i posteriorment Màster en Psicologia General Sanitària. També és diplomat en Teràpia Ocupacional i té formació en resolució de conflictes. Compta amb vint anys d’experiència en l’àmbit de la salut mental.
Quin és l’objectiu dels referents de benestar emocional i comunitari?
L'objectiu principal del programa és augmentar i millorar el benestar emocional de les persones, especialment d'aquelles que presenten factors de risc psicosocial, per tal d'evitar o minimitzar l'aparició d'altres problemàtiques tant en l'àmbit de la salut física i mental com en l'establiment de les conductes addictives.
Com us organitzeu dintre l’EAP?
Al llarg de la meva dilatada experiència en el camp de la salut mental, he constatat que l'abordatge biopsicosocial és el millor model per atendre les persones, ja que ens permet donar una atenció holística a les problemàtiques que aquesta presenta. Per fer-ho possible, és imprescindible que els professionals de salut i, en aquest cas l'EAP i tots els altres professionals de diferents àmbits (serveis socials, comunitat educativa, etc.), treballem de manera coordinada i entenguem que la persona, en la seva globalitat, és al centre de l'atenció. Aquesta perspectiva implica mantenir coordinacions entre els diferents professionals que conformen l'EAP així com amb altres professionals de la comunitat que també estan atenent la persona. En aquest sentit, s'està col·laborant amb els diferents professionals de l'EAP per donar resposta a les necessitats de les persones i, també per dur a terme projectes d'abast comunitari, així com el mapatge d'activitats disponibles a la comunitat per poder realitzar la prescripció social.
Altres col·laboracions que han anat sorgint han estat amb els diferents programes ja establerts al CAP, com ara el Programa de Salut i Escola, el Programa de Suport a la Primària. Amb el desplegament del programa de benestar emocional i salut comunitària a l'EAP de les Roquetes i, amb la finalitat d'incrementar i millorar l'atenció a les persones amb malestar emocional, es van portar a terme diferents reunions amb els Equips Bàsics d'Atenció Social de les Roquetes per tal d'establir sinergies que possibilitessin una major atenció a aquelles persones amb factors de risc psicosocial. Aquesta col·laboració es va concretar en dues intervencions grupals dirigides a les persones que estan sent ateses pels serveis socials de la població. En aquest sentit, crec que el Programa de Benestar Emocional i Salut Comunitària aporta a l'EAP la possibilitat d'atendre tots aquells aspectes relacionats amb les emocions i, per tant, té una tasca importantíssima en la prevenció i en la millora de la salut i la qualitat de vida de la comunitat.
Quin impacte ha tingut la pandèmia sobre la salut mental de les persones?
Des del meu punt vista, la pandèmia ha estat un nefast catalitzador o potenciador de diferents problemàtiques tant en l'àmbit de salut física i mental com en termes econòmics i socials de la població. Els confinaments i les restriccions han alterat les relacions familiars i socials, l'acompliment dels rols (laborals, d'estudiant, etc.), la participació en activitats culturals, d'oci i espirituals. És a dir, la pandèmia ha afectat les activitats, els hàbits, els interessos, el plaer i el sentit de capacitat i eficàcia de la persona i, per tant, el seu desenvolupament personal. Tots aquests elements són factors de protecció davant de les adversitats, dels problemes, que com a éssers humans hem d'anar resolent en el dia a dia. Si tenim en compte tot això, i ho relacionem amb els diferents estadis evolutius de la persona, ens podrem adonar que pel que fa als nens, adolescents i persones d'edat avançada, les conseqüències d'aquesta pandèmia han estat, en alguns casos, especialment dramàtiques, ja que són moments de molta importància des d'un punt de vista evolutiu. És a dir, hi ha etapes, com ara la infància, l'adolescència i la joventut, en què la socialització, té una importància cabdal en el desenvolupament de la persona tant des d'un punt de vista acadèmic i social, com en la formació de la seva personalitat. En resum, penso que aquesta pandèmia ens ha desendreçat molt i ara hem de poder tornar el més ràpid possible a reprendre les activitats, les relacions amb els altres i el plaer.
Fa relativament poc temps que la figura dels BEC està en marxa. Des que vau començar, quines accions heu fet?
Des de l'inici hem posat en marxa diferents grups de Benestar Emocional per atendre el malestar emocional de les persones usuàries del CAP. Actualment, hi ha tres grups de Benestar Emocional amb l'objectiu de millorar la salut emocional de la població. Un dels grups està dirigit a la població jove (a partir dels divuit anys i fins als vint-i-cinc). A més a més, tenim dos grups més al Centre Cívic de les Roquetes. Aquests van sorgir de la col·laboració amb els Equips Bàsics d'Atenció Social de les Roquetes. Tenen com a propòsit proporcionar eines a les persones vinculades perquè puguin augmentar i millorar els seus coneixements en relació amb les emocions i, especialment, les repercussions d'aquestes en les seves conductes i amb la salut. Un d'aquests grups de benestar emocional està dirigit a les famílies vinculades al Centre Obert de les Roquetes. Aquesta intervenció grupal té com a finalitat millorar les competències de criança i les habilitats parentals de les famílies vinculades al servei. En aquestes sessions es treballa perquè mares i pares o cuidadors principals coneguin i prenguin consciència de les diferents fases d'acompanyament de la figura parental en relació amb el desenvolupament evolutiu del fill, la relació de les emocions en la criança dels fills i la importància de la comunicació en les conductes i relacions familiars.
Per un altre costat, hem posat en marxa diferents col·laboracions amb el Programa de Salut i Escola. En aquest sentit, s'han dissenyat diferents intervencions. A Canyelles s'ha dissenyat una intervenció per tractar els problemes entorn de les conductes alimentàries pels alumnes. A Roquetes, s'està acordant dos grups de Benestar Emocional un pels alumnes i un altre per les famílies. Finalment, pel que fa als grups de Benestar Emocional s'estan dissenyant diferents grups. Un dels grups, està dirigit a persones que han patit diferents pèrdues (dols). Un altre, dirigit a persones que pateixen dolor crònic i, finalment, un altre per persones cuidadores no professionals.
Com entra un usuari en el circuit?
En aquest moment l'usuari és derivat al programa a través d'altres professionals, ja siguin del mateix EAP com de professionals amb qui mantenim una estreta col·laboració, com ara els serveis socials o altres programes d'atenció, per exemple el Suport a la Primària que ofereixen des de serveis de salut mental.