Entrevistem Guillermo García Sánchez, TCAI referent de qualitat de l'Atenció Continuada i d’Urgències de base Territorial (ACUT) Delta de Llobregat.
Guillermo García Sánchez és TCAI format al Campus Docent Sant Joan de Déu. Va entrar a formar part de l'equip de l'ACUT Delta a principis de 2021 i actualment és referent de qualitat de l'ACUT i forma part de l'equip de docents de l'ICS, centrat en la formació d'altres TCAI.
Què t’ha portat a ser TCAI?
La meva decisió de ser TCAI té molt a veure amb la meva relació amb l’art. Si pensem en art, solem imaginar colors, textures, imatges... en definitiva, coses visuals que ens desperten emoció. Quan era petit i, més tard adolescent, sentia que tot el meu entorn tenia alguna mena d'habilitat relacionada amb aquesta idea de l'art: alguns cantaven, altres pintaven, ballaven... i jo no encaixava en aquesta idea.
Quan vaig descobrir el món de les cures, em vaig adonar que el meu art no era típic. Jo tenia l'art de tenir cura de les persones. Per explotar-ho, em vaig submergir al món sanitari per poder compartir el meu art amb aquells que més ho necessiten: els pacients.
Què t’ha motivat a formar part de l’equip de suport d'Atenció Primària?
L'Atenció Primària és la primera baula del procés de cura del pacient. Som l'equip que rep, escolta amb atenció i dóna suport al pacient i garanteix que les persones rebin una atenció integral de qualitat des de la promoció i prevenció de la salut. Totes aquestes característiques són les que em motiven a formar part d’aquest gran equip.
Quin és el teu paper dintre de l’equip de l’ACUT?
Actualment, sóc referent de Qualitat i Seguretat del pacient de l'ACUT Delta sense oblidar-me, és clar, de les meves funcions com a membre de l'equip assistencial al meu centre, que realment és la meva motivació, estar a primeria línia de l’atenció amb el pacient.
Com a TCAI, quins coneixements i habilitats afegeixen valor a les tasques que desenvolupes?
La figura del TCAI sol ser infravalorada. No hem d’oblidar que un TCAI ha de tenir habilitats bàsiques com l'empatia o altres habilitats interpersonals per desenvolupar les seves tasques de manera sensible i eficient. Aptituds com la proactivitat i l'autocrítica són clau, i no només per als TCAI. Em refereixo a estar sempre disposat a millorar, a buscar la millor versió d'un mateix. Parlo de formació continuada, de treball en equip, entre d'altres.
Què és el que més t'agrada del teu dia a dia a l’ACUT?
Sens dubte, el meu equip, els meus companys. Sense ells, el dia a dia seria una lluita constant, encara que sembli un tòpic. També cal destacar que, en treballar a un servei d'urgències, les oportunitats d'aprendre són infinites. Això em motiva com a professional i m'ajuda a cultivar els valors en què baso el desenvolupament de la meva professió.
Com penses que ha afectat la pandèmia les vostres tasques habituals?
Sens dubte, la pandèmia ha trastocat la idea que es tenia dels TCAI, especialment en atenció primària. Abans que la pandèmia entrés a les nostres vides, els TCAI érem els organitzadors de material dels nostres centres. En poques ocasions se'ns deixava sortir d'aquesta posició. Podíem arribar a sentir-nos fora. Hem vist com la sanitat es transformava i, amb ella, tots els que estàvem a dins. La pandèmia ens ha donat l'oportunitat de fer-nos veure com a professionals i de demostrar que som més que unes simples mans que reposen material. Hem arribat a l'equip assistencial amb la intenció de quedar-nos.
Per on creus que passa el futur dels TCAI a l’atenció primària?
Continuant la línia que comentava, el futur del TCAI és esdevenir un professional independent. Malgrat que la feina del TCAI ha d'anar de la mà de la feina de la resta d'equip d'infermeria, els TCAI hem de trobar la nostra pròpia manera de treballar i de tractar el pacient.
Com creus que es pot potenciar aquest rol?
Principalment, la tasca recau en els equips directius. Penso que és el seu deure reconèixer-nos com a professionals capacitats per atendre, cuidar i curar el pacient de la mateixa manera que un altre professional de la salut ho podria fer. Han de confiar en nosaltres per poder millorar la manera com atenem les persones que acudeixen a nosaltres. Això ja s'està fent a l'ACUT Delta, per la qual cosa està demostrat que l'efectivitat de tenir una plantilla significativa de TCAI és beneficiós per al servei. En definitiva, penso que el model que s'està implantant a l'ACUT Delta és el model que cal seguir.
Finalment, hi ha algun desig per al 2022 que vulguis compartir?
Desitjo que el 2022 estigui carregat de bones experiències per a tothom plenes de reptes i èxit.