En aquest article es presenten els resultats de la primera part de l’estudi PEDSAME, que té com a objectiu avaluar l’impacte psicopatològic i l’evolució de la simptomatologia emocional i de la conducta d’infants i adolescents en el context de la pandèmia per la COVID-19.
L’estudi PEDSAME té com objectiu avaluar l’impacte psicopatològic i l’evolució de la simptomatologia emocional i de la conducta durant el curs escolar 2020-2021 en el context de la pandèmia per la COVID-19 en infants i adolescents. En l’article “Estado de la salud mental infantojuvenil durante la primera ola de la pandèmia de la COVID-19 y en el inicio del curso escolar 2020-2021” es presenten els resultats de la primera part de l’estudi, des del confinament domiciliari amb tancament de les escoles fins a l’inici del curs escolar (entre març i setembre 2020).
PEDSAME està desenvolupat per professionals de la medicina i infermeria pediàtriques de la XaRePAP i està dirigit a la població pediàtrica d’entre 5 a 14 anys. La mostra se selecciona de forma aleatòria d’entre el contingent de pacients de cada equip. Les dades s’han recollit amb una enquesta on-line a través de la plataforma RedCap a l’inici del curs. La variable principal ha estat el qüestionari SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) contestat pels progenitors per avaluar el risc de psicopatologia, a banda d’altres variables relacionades.
Els resultats obtinguts a l’inici del curs escolar van mostrar que el 9,8% dels pacients va ser casos probables de psicopatologia La franja d’edat més afectada va ser la de 5 a 8 anys. La percepció del nivell de preocupació dels infants per la seva salut i la de la seva família va ser un factor de risc de presentar psicopatologia, mentre que el bon ambient familiar va resultar un factor protector. Durant el confinament es van detectar amb més freqüència simptomatologia emocional, alteracions de la conducta, trastorns del son i ús problemàtic de les pantalles en relació amb l’inici del curs escolar.
Les conclusions d’aquesta primera part de l’estudi són que el confinament i l’absència d’escolarització durant 6 mesos van suposar un impacte negatiu en la salut mental de la població infantil-juvenil, amb pitjors indicadors que el curs anterior. Properament tindrem l’anàlisi longitudinal de la segona part, on es mostren els resultats de l’evolució durant tot el curs escolar 2020-2021.
Aquest primer treball de la Xarxa de Recerca en Pediatria d’Atenció Primària (XaRePAP) en la que participen diversos professionals de l’Atenció Primària Metropolitana Sud, vol ser un estímul per encoratjar els equips de pediatria a participar en nous projectes de recerca.
Aquells professionals sanitaris que vulgueu formar part de de la XaRePAP us hi podeu posar en contacte a xarepap@gmail.com