Consolidar uns equips dinàmics, cohesionats i empàtics per tal que augmenti el benestar dels professionals que en formen part i millori la salut i l’experiència del pacient, és l'objectiu d'UNEIX.
El Projecte UNEIX té l’objectiu de contribuir a transformar l’Atenció Primària a la Metropolitana Sud donant resposta als reptes del futur, adaptant-se a l’entorn des de la reflexió, l’activació del pensament crític, l’anàlisi de dades, i la priorització per a l’execució àgil de projectes amb la participació dels professionals dels equips, tenint en compte els valors professionals i l’humanisme. És una manera de fer i materialitzar projectes que motiven i emocionen.
UNEIX vol consolidar i ampliar l’esperit innovador de manera pensada, potenciant el talent, el lideratge clínic i la intel·ligència emocional. El propòsit i l’objectiu definits per l'equip ha de contribuir a dinamitzar solucions per als reptes de l’atenció primària.
En un moment de canvi, després de la vivència en primera persona de la crisi pandèmica, volem ser protagonistes en la planificació i el dibuix del futur.
Els membres dels equips directius dels EAPs són motor clau del canvi, d’aquesta transformació positiva. És fonamental la participació i la implicació de tots els professionals, a través de la proximitat, la participació, l’empatia i l’escolta activa, en la presa de decisions. Els equips directius tenen el suport i l'acompanyament de la Gerència, la DAP i els SAP.
UNEIX es va presentar a les direccions dels equips el passat mes de maig (vegeu el resum a l'Infoflash i el vídeo de la sessió) i ja s’està desplegant a través de diversos programes basats en 4 àmbits d’actuació estratègics que giren al voltant dels valors de proximitat, participació i il·lusió. Aquests àmbits són:
- El benestar dels professionals: amb sessions de gestió emocional per a directius i responsables; es promouen dinàmiques de cohesió de l’equip i projectes de transformació clínics – assistencials.
- La incorporació de noves metodologies i eines: amb un training en metodologia i eines, es realitza un projecte de mentoria i es promouen espais de reflexió.
- La gestió del coneixement: es fomenta un mapa de projectes i iniciatives, generant simbiosis i compartint experiències entre els equips. Problemes compartits i solucions compartides.
- L’afavoriment de sinergies i la connexió de lideratges: es crea una xarxa de directius, espais de debat i reflexió i un programa de desenvolupament de líders de projecte.
L’objectiu final és consolidar uns equips dinàmics, cohesionats i empàtics per tal que augmenti el benestar dels professionals que en formen part i millori la salut i l’experiència del pacient. Aquest projecte ha de permetre posicionar-nos com a territori que ofereix oportunitats de desenvolupament professional i que impulsa els lideratges assistencials i la innovació.
El 15 de setembre es va donar tret de sortida a la segona i tercera edicions de formació, amb 18 equips directius més de la Direcció d’Atenció Primària Costa Ponent. Es va explicar l’estat d’implantació d’UNEIX i es van concretar els següents passos per a consolidar aquesta nova metodologia. Després de compartir objectiu per fer front a la COVID, cal aturar-nos per reflexionar, analitzar i definir nous objectius, adaptats a les necessitats de cada àrea bàsica i equip i, a partir d’aquí, fer sinergia positiva per tirar endavant.
A hores d’ara ja hi ha 9 equips amb projectes en marxa i 18 més que han començat el training. Cada equip desenvoluparà iniciatives concretes que són escalables i aplicables, a més dels projectes mancomunats de tota la DAP. Aquesta manera de fer s’anirà implementant a tots els equips del territori, afavorint els valors de la proximitat, la il·lusió i la participació com a segell propi de l’Atenció Primària Metropolitana Sud.
El projecte de transformació que representa UNEIX per a l’Atenció Primària de Metropolitana Sud comparteix l’objectiu que s’ha marcat l’ICS de recuperar l’essència amb tot el que hem après durant la pandèmia per fer un pas endavant com a Atenció Primària.