Amb motiu de l’epidèmia de la Covid-19, a Sant Feliu de Llobregat es va concentrar i centralitzar tota l’atenció sanitària presencial al CAP Rambla, mentre el CAP el Pla es va dedicar exclusivament a l’assistència no presencial. Després de prop de dos mesos en aquesta situació, el dia 2 de juny es va tornar a recuperar l’activitat presencial d’una manera diferent.
Mònica Fisa, directora de l’equip i Esther Freixes, metgessa de família i responsable de qualitat ens expliquen com ho han viscut: "Aquest és el procés pel qual vam passar per planificar adequadament els nous canvis":
"Conjuntament amb l’Ajuntament de Sant Feliu, vam convocar una reunió per videoconferència amb els representants de comunitat i dels barris, amb l'objectiu d'explicar la nova situació assistencial i recollir les necessitats i expectatives de la ciutadania. En aquesta reunió vam poder explicar quin seria el canvi principal després de passar la pandèmia, on els ciutadans haurien de prioritzar l'accessibilitat als professionals sanitaris de manera telemàtica, bé per telèfon o per La Meva Salut, enlloc de la visita presencial. Vam fer molt d’èmfasi en que aquestes mesures es prenen per la seguretat del pacient i per oferir una millor atenció. Un dels temes que més els preocupava era si estàvem preparats per afrontar el teòric rebrot a l'octubre i quines mesures estaven planificades.
Vam fer un grup de treball interdisciplinari per establir pautes i vies d’actuació per a cada una de les situacions més prevalents per millorar l'efectivitat i la satisfacció tant del professional com del ciutadà.
Una de les novetats en aquesta nova etapa ha estat el triatge sanitari. Arran del grup de treball es va fer un algoritme com a eina de suport al professional sanitari i administratiu que faria el triatge. Aquest va ser el punt de partida i setmanalment es van anar avaluant les incidències i aplicant les millores perquè l’algoritme respongués a les necessitats de tothom.
Després d’un mes amb la nova situació, en les avaluacions posteriors del triatge es va veure la necessitat de modificar l'algoritme d'actuació incloent motius de demanda que no estaven inclosos i especificar-ne d'altres que quedaven més confusos. Aquest triatge està liderat per un professional infermer i això permet realitzar molta educació per a la salut i fomentar la responsabilitat en l'autocura. El més important és atendre als ciutadans amb molta assertivitat i empatia, ja que tenen dificultat en entendre el canvi de model assistencial.
Els professionals de l’equip, els representants de l’Ajuntament i de les entitats i nosaltres mateixes, valorem molt positivament haver planificat la nova organització amb la participació i el consens de tots els implicats. Els moments han estat molt durs i complicats per a tothom, hi ha hagut situacions de tensió, que gràcies a la coordinació i comunicació constant, podem dir que s’han superat satisfactòriament".