En totes les consultes hi havia un dispensador de solució alcohòlica i els cartells d’higiene de mans. No hi faltava una caixeta de guants i una de mascaretes. Als magatzems, estocs suficients per assegurar la disponibilitat de material i el control de caducitats.
De cop i volta , amb tot això no n’hi ha prou. Comencen a arribar possibles casos de Covid-19. Cada dia més. Cal reorganitzar els centres, canviar circuits i la necessitat de material sanitari i d’equips de protecció creix exponencialment.
El Víctor Moreno i la Sònia Medina reorienten la seva feina i s’organitzen dos grups de treball amb els companys del SAP. Amb la Sònia, el Toni Mascó, la Yolanda Aguilera i el Gabri Martín i amb el Víctor, la Silvia Bombín, la Marisa Morales i l'Eva Masa, i en tots dos equips la col·laboració de la direcció del SAP.
Per garantir les distàncies de seguretat, els grups treballen en torns alterns. Mentre un grup fa teletreball des de casa, l’altre està al SAP preparant comandes, distribuint material i donant resposta a tot el que es presenti.
Ens ho expliquen el Víctor i la Sònia
El primer objectiu va ser abastir els centres del material necessari per afrontar la nova situació de pandèmia, així que vàrem fer comandes centralitzades perquè Logaritme ens enviés el material que necessitàvem. Vàrem adaptar els nostres magatzems a les noves necessitats i fins i tot les oficines del SAP, ja que les sales de reunions es van convertir en sales de revisió i embalatge de material.
En el marc de la manca global de material, tan bon punt rebíem el material, el distribuíem als equips del territori. Per fer-ho equitativament, cada cop que rebíem material l’inventariàvem, introduíem les quantitats a un full de càlcul que vàrem dissenyar amb fórmules que assignaven la quantitat segons la població assignada i preparàvem les caixes per a cada equip.
A mesura que el nombre de casos de Covid-19 augmentava, s’havien d’adaptar els protocols a les noves situacions i havíem de fer-ho amb els recursos que teníem. Aquí va ser fonamental la comunicació amb els companys del territori, ja que era la manera de detectar les mancances i possibles millores. Tot succeïa molt ràpid i havíem d’aplicar les lliçons que l’experiència ens oferia dia a dia.
Davant la situació de l’augment de la demanda pel risc de contagi, també vàrem haver d’incrementar i adaptar els circuits de valisa, de bugaderia, d’esterilització i de neteja.
Ha estat, i continua sent, una tasca difícil i complicada, tant per l’escassa arribada de material com per la complexitat de la distribució.
Les necessitats han anat evolucionant. Al començament gestionàvem prioritàriament el subministrament de material de protecció, mascaretes, bates, guants.... S’ha distribuït material ofimàtic i telefònic perquè alguns professionals poguessin seguir prestant serveis amb el teletreball. Ara també s’està repartint el material necessari per a les proves PCR.
També s’han rebut donacions d’empreses i particulars, que s’han distribuït de forma equitativa a totes les unitats.
Tot això no hauria estat possible sense la coordinació amb els companys de la DAP Costa Ponent i la col·laboració dels equips directius del territori. No hem d’oblidar la gran tasca dels companys que fan les valises, ja que van incrementar molt la seva activitat duent-la a terme amb molta celeritat i eficiència. Sense aquest engranatge entre totes les unitats del territori, no hauria estat possible assolir-ho.
Continuarem treballant en aquesta línia per tal de garantir el subministrament dels centres mentre es requereixi.
Directius d’EAP i UP han fet arribar els seus comentaris:
“El personal no asistencial, que ha estado "back-office" preparando el material ha tenido una importancia vital en el transcurso de esta pandemia: en primer lugar por la recepción de material, miles de cajas, que en varias ocasiones ha llegado un viernes a última hora de la tarde, y muchos días fuera del horario habitual. Enviando a cada centro el material de protección necesario para poder hacer una atención de calidad con la máxima seguridad, lo mismo con las PCR y demás pruebas diagnósticas,... es sin duda un trabajo que no brillará en la historia de esta pandemia, pero sin el cual los profesionales asistenciales no podríamos haber hecho absolutamente nada eficaz”.
Jesús Vaquero. Equip Gestió a la Cronicitat i coordinació d'atenció a les residències.
“Per les característiques i la dispersió dels professionals, a l'ASSIR ens està sent molt complicada la distribució del material de protecció per la dificultat d'adaptar-ho, segons les modificacions constants dels protocols, a les necessitats del nostre servei. Hem d'agrair enormement l'ajuda del SAP, en especial al Víctor Ramos i la Sònia Medina, facilitant els circuits i donant alternatives a totes les demandes que hem fet, sense posar mai cap impediment i resolent i entregant el material en un temps mínim. Una tasca immillorable.
J.A. Azcona. Mayka Roure. ASSIR BLL Centre.
"Quina paciència heu tingut! Gràcies per la confiança i el suport que ens heu fet arribar en els darrers mesos!”
Isabel Garcia Mercader. EAP Vinyets.
“Voldria agrair als nostres companys Víctor i Sònia tot el suport rebut durant aquests dies tan difícils. Ens han resolt molts dubtes, han respost amb rapidesa i eficiència i ens han fet arribat tot el material que hem sol·licitat amb urgència. Gràcies de tot cor. Han estat un gran suport!”
Yolanda Zaragoza. EAP Martí Julià.
“Volem agrair el treball fet pels companys des del SAP. Creiem que, davant de la dificultat per trobar materials els primers dies, sempre han intentat gestionar el que arribava de la forma més eficient possible. Som uns afortunats perquè sempre hem pogut treballar en les millors condicions de seguretat possibles.Tenint com a principi bàsic que cal protegir-nos per protegir els altres. I en aquest punt ells han estat indispensables. Aquests dies hem tingut un contacte molt estret amb el Víctor Moreno, la Sònia Medina, i amb els companys del valisa. I els dies d’arribada de material han estat els dies que més brillava el sol. Moltes gràcies pel vostre esforç”.
Carlos Paloma, Montserrat Caballero, Ana Mª Guardeño. EAP Montclar.
"Davant les incerteses i les pors per la situació en què ens hem trobat, ha estat de gran ajuda saber que podíem comptar amb el Víctor i la Sònia. Som conscients que han treballat de valent per poder-nos dotar del material necessari per treballar amb condicions. Sempre han estat pendents dels equips i han fet mans i mànigues per aconseguir allò que els demanàvem. Moltes gràcies per tot l’esforç! Sou molt bona gent!"
Natàlia Garcia Marcet. PADES BLL Centre.
“A tots els professionals del SAP i amb especial menció per la Sònia i el Víctor, GRÀCIES. Sense la vostra dedicació no hauria estat possible”.
Noelia Fernandez. EAP Les Planes.