El Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l’Hospital de Bellvitge va organitzar l’11 de desembre una Jornada científica multidisciplinària sobre patologia complexa de peu i turmell, impulsada per la Unitat de Peu i Turmell del centre, amb la col·laboració de l’empresa Medartis.
La jornada va reunir professionals de diferents especialitats amb l’objectiu d’abordar patologies complexes des d’una visió integral i transversal, combinant coneixement teòric i experiència clínica.
Quatre taules monogràfiques amb enfocament multidisciplinari
El programa es va estructurar en quatre taules monogràfiques: peu neurològic, cirurgia de preservació articular, peu diabètic i cirurgia WALANT. Cada taula va incloure una part teòrica i la presentació de casos clínics, amb espais de debat amb les persones assistents.
A més dels i les professionals de la Unitat de Peu i Turmell, la jornada va comptar amb la participació de professionals dels serveis de Neurologia, Rehabilitació i Anestesiologia. També hi van intervenir especialistes d’altres centres: els doctors Albert Ginés i Daniel Poggio (Barcelona) i el doctor Sergio Tejero (Sevilla).
Peu neurològic i cirurgia de preservació articular
La primera taula, dedicada al peu neurològic, va abordar el protocol de tractament ortopèdic i quirúrgic d’aquest grup complex de patologies, amb un clar enfocament multidisciplinari. Va ser moderada per la doctora Magda Edo, responsable de Cirurgia Ortopèdica en aquest àmbit. En aquesta sessió es va aprofundir especialment en la malaltia de Charcot-Marie-Tooth (CMT), amb l’expertesa del doctor Sergio Tejero.
La segona taula, moderada pel doctor Óscar Pablos, es va centrar en les opcions quirúrgiques de preservació articular en el peu i el turmell, evitant fixacions o artrodesis quan és possible. La sessió es va tancar amb la intervenció del doctor Albert Ginés, que va tractar les deformitats al voltant del turmell, freqüents com a seqüela de fractures.
Peu diabètic: un model transversal amb experiència consolidada
A la tarda, la tercera taula va estar dedicada a les complicacions del peu diabètic i va ser moderada pel doctor Albert Pérez. Es va posar en valor el model de les unitats funcionals de peu diabètic (UFPD), com la de Bellvitge, amb 12 anys d’experiència, que evidencia la necessitat d’un enfocament transversal davant la complexitat d’aquesta patologia.
En aquesta sessió també hi van participar les doctores Raquel Ureña i Elena Cañas, membres de la UFPD de Bellvitge. El doctor Daniel Poggio va exposar les dificultats específiques del tractament de les fractures de turmell en persones amb diabetis.
Cirurgia WALANT: una experiència pionera a Bellvitge
La jornada es va tancar amb una taula dedicada a l’experiència pionera de Bellvitge en cirurgia WALANT del peu.
La tècnica WALANT (Wide Awake Local Anesthesia No Tourniquet) permet realitzar cirurgies amb anestèsia local, sense sedació ni torniquet, amb la persona desperta. Aquest mètode facilita el control del sagnat i l’avaluació funcional immediata, amb seguretat i eficiència.
La taula, moderada per la doctora Elena Cañas, va comptar amb la participació de les doctores Magda Edo, Mari Fontalva i Laura Ibáñez. Després de set anys d’experiència amb aquesta tècnica, prop de 600 persones han estat intervingudes de cirurgia del peu amb aquesta tècnica a l’Hospital Universitari de Bellvitge.