El respecte a la voluntat i els desitjos de tothom, independentment de la seva condició de salut mental, de malaltia neurodegenerativa o de discapacitat intel·lectual, varen ser els punts clau d’una exposició dinàmica i participativa.
Els ponents van deixar la teoria al marge i unes cartolines taronges, verdes i vermelles que van distribuir entre els assistents van servir per expressar les opinions davant de situacions que anaven presentant i que suposaven dilemes ètics i de valors. D’aquesta forma, les votacions davant de diferents escenaris servien de punt de partida pel diàleg i el debat.
La sessió va servir per esvair tot tipus de dubtes sobre l’obligació de respectar el dret a l’autonomia de les persones, sent l’acompanyament i el suport els elements a posar en marxa durant el procés de presa de decisions. Exemples sobre acceptar o no una intervenció quirúrgica, un canvi de medicació amb antipsicòtics, temes patrimonials, ingressos en sociosanitaris, etc...varen fer reflexionar l’audiència.
La conclusió va ser clara: totes les persones han de ser lliures alhora de prendre les seves decisions, la única qüestió és que depenent de condicions específiques, aquestes decisions requeriran d’acompanyament i suport.