L’Hospital de Bellvitge incorpora la intel·ligència artificial per veu al seguiment dels pacients amb asma greu

- Innovació

És la primera vegada que s’aplica aquesta tecnologia a l’asma a Espanya

El Servei de Pneumologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge ha començat a utilitzar aquest mes de juliol la intel·ligència artificial per veu per al seguiment dels pacients amb asma greu. Es tracta d’un projecte de recerca d’un any de durada de l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) recolzat per una donació de suport no condicionat de GlaxoSmithKline (GSK).

Aquest projecte és una de les línies de treball del Grup de Recerca en Pneumologia de l’HUB i l’IDIBELL enfocada a la malaltia respiratòria crònica d’alta complexitat (MAC-Res). El projecte es recolza en l’ús de l’assistent virtual Lola, desenvolupat per l’empresa espanyola Tucuvi. Aquest assistent s’ha començat a utilitzar en els darrers anys en diferents projectes de seguiment de malalties, però aquesta és la primera vegada a Espanya que s’aplica l’asma greu.

L’assistent té una veu d’aparença humana que telefona automàticament el pacient i conversa amb ell fent-li unes preguntes sobre el seu estat, el compliment de la medicació, o la comprovació de diversos paràmetres. El sistema transforma les respostes del pacient en un informe que arriba immediatament als professionals de la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital de Bellvitge a través d’un aplicatiu web. Si l’informe inclou alguna dada preocupant, el sistema emet una alerta.

El qüestionari als pacients ha estat dissenyat pels especialistes en asma de l’Hospital de Bellvitge i va comptar amb l’opinió d’un grup de pacients i ciutadans no sanitaris, i el control i revisió de la informació que proporciona el sistema va a càrrec de professionals d’infermeria expert, qui són el referent de les comunicacions telemàtiques dels pacients amb l’hospital. En aquest sentit, la Direcció d'Infermeria de l'Hospital Universitari de Bellvitge ha facilitat el recursos necessaris per a la implementació del programa.

El projecte inclourà un total de 250 pacients amb l’objectiu d’investigar si aquest seguiment més intens automatitzat aconsegueix detectar abans les descompensacions i millora l’evolució dels malalts. Tots els participants reben informació prèvia sobre el projecte i, en principi, l’assistent els telefona un cop al mes, si bé aquesta periodicitat pot augmentar en funció de l’estat cada pacient. Fins ara, pràcticament el 100% de les trucades automatitzades han estat ateses i contestades correctament.

Fa uns mesos, la Unitat Funcional d’Asma de l’Hospital de Bellvitge ja va ser pionera en telemedicina amb la posada en marxa d’un aplicatiu mòbil per al control de la malaltia. La Dra. Mariana Muñoz, coordinadora de la Unitat, destaca que aquesta nova prestació “encara posa més facilitats, ja que no requereix instal·lar ni utilitzar cap aplicació, només contestar una trucada de cinc o sis minuts”.

A això s’hi afegeix que, en el cas de l’asma, “estem en un context global de creixement de la malaltia per l’envelliment de la població, l’augment de la cronicitat i problemes com ara la contaminació i el canvi climàtic, cosa que requerirà el suport de totes les solucions possibles”.

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: