L’Hospital de Bellvitge i ANNE Fundació impulsen un projecte per prevenir els trastorns del joc online entre els adolescents

- Recerca

Aquesta iniciativa respon a una demanda creixent pel mal ús i l’abús de les pantalles i el perill de que derivin en diverses patologies.

El perfil de l’adolescent que aposta en línia és el d’un noi, de 14 a 17 anys, que va començar a fer servir internet abans dels 10 i que de mitjana passa connectat entre 2 i 3,5 hores al dia

L’Hospital Universitari Bellvitge, a través de la Unitat de Joc Patològic i altres Addiccions Comportamentals del Servei de Psiquiatria, i ANNE Fundació, centre mèdic i psicològic que atén als infants i adolescents que presenten problemes en el seu desenvolupament, han signat un conveni de col·laboració per prevenir i reduir el Trastorn del joc en els adolescents.

Ambdues entitats desenvoluparan accions dirigides a promoure la investigació dels trastorns del joc en els adolescents i la seva prevenció. Per això, duran a terme un estudi global d’usos i percepcions de risc entre els adolescents, seguit de la difusió d’informacions i la sensibilització de l’opinió pública envers aquesta temàtica així com l’intercanvi d’informació per a la prevenció d’aquesta patologia.

A fi d’impulsar aquest projecte, es crearà una comissió de seguiment formada per representants de cadascuna de les dues entitats.

En paraules de la doctora Susana Jiménez Murcia, responsable de la Unitat de Joc Patològic de l’Hospital Universitari de Bellvitge, “aquestes addiccions sovint tenen el seu origen en la infantesa i adolescència, etapes de la vida en que és fonamental l’aprenentatge d’hàbits saludables en relació a l’ús de les noves tecnologies o d’altres activitats de lleure”. Estudis recents apunten que més d’un 37% dels adults amb problemes amb el joc d’aposta haurien començat a jugar abans de l’edat legal i que, alhora, l’edat d’inici d’aquestes conductes és un factor de risc clau en el desenvolupament d’un futur trastorn. El mateix passa amb l’ús de videojocs o d’altres activitats a través d’Internet que, majoritàriament, no suposen cap problema però que en una minoria de joves i de no tant joves, esdevenen patologies amb conseqüències clíniques greus. “És per això que cal establir sinèrgies amb diferents col•lectius de professionals i d’institucions diverses, per tal poder dur a terme estudis de recerca sobre la identificació de factors de vulnerabilitat en edats molt primerenques, el disseny d’accions preventives i la implementació de programes d’educació en l’ús saludable de les TIC, així com en d’altres activitats que potencialment poden ser de risc”, conclou la Dra. Jiménez.

Cesc Gummà, director d’ANNE Fundació, afirma que “el nostre objectiu és donar una resposta, prevenir i sensibilitzar de les conseqüències psicològiques i conductuals del mal ús de les pantalles”.