La Setmana de la Seguretat i la Salut en el Treball se celebra enguany del 26 d’abril al 2 de maig, dedicada en el nostre hospital a la millora de la salut psicosocial en la desescalada de la pandèmia. La campanya, coordinada per la Unitat Bàsica de Prevenció (UBP), comença dilluns i té com a lema 'Fes la teva farmaciola emocional'.
Cada dia de la propera setmana s’afegiran nous continguts a la intranet perquè els professionals puguin omplir de recursos la seva farmaciola emocional en format d'equips de protecció psicosocial. Fomentant la salut psicoemocional es pretén recuperar l’energia i el benestar del personal. “Amb aquesta campanya volem compartir recursos, experiències i eines de suport que estan a l’abast i que amb les aportacions de diferents professionals de l’organització contribuiran a recordar diferents formes de cuidar-nos”, destaca Sílvia Garcia Ros, cap de la Unitat de Prevenció de Riscos Laborals de la GTMS.
L’atenció a les relacions personals; la cohesió del grup de treball; la nutrició; l’activitat física; la cura del temps de son; la comprensió de les pròpies emocions i la capacitat de trobar moments des desconnexió i descans seran els eixos sobre els quals es desplegarà la campanya.
Us animem a seguir cada dia des de dilluns un nou contingut que s’afegirà a la farmaciola emocional!
Entrevista a Soledad Rodríguez Vallecillos, facultativa especialista en Medicina del Treball de la Unitat Bàsica de Prevenció de l’Hospital de Bellvitge
- D’acord amb les consultes que rebeu a la UBP, com creieu que està afectant la pandèmia a la salut emocional dels treballadors?
- S’han incrementat les consultes relacionades amb la salut mental, però hem de destacar que de vegades al personal sanitari li costa demanar ajuda. És a dir, quan arriba a la UBP ho fa, en molts casos, després d’una fase de llarga evolució, de patiment. Abans mira de normalitzar la situació, dient-se que pot ser que el que li passa formi part de l’estrès provocat per la pandèmia. És habitual tenir dificultats per reconèixer que tens un problema i que necessites ajuda. D’altra banda, hi ha una sèrie d’altres factors indirectes que ens fan percebre el grau d’afectació o desconfort, perquè moltes vegades, abans d’arribar a un problema de salut mental, hi ha un pas previ que és el desconfort emocional. Aquests indicadors indirectes poden ser conflictes amb companys i companyes, consum de fàrmacs que abans no hi eren... Moltes vegades els indicadors són indirectes.
- Quines són les consultes més habituals de caràcter psicosocial que esteu rebent als últims mesos?
- Fins fa un mes aproximadament hem estat atenent consulta Covid-19 per a professionals gairebé exclusivament. Ara s’ha obert l’agenda i tenim moltes peticions. El que més estem veient són trastorns del son, d’altres lligats a l’ansietat, com ara taquicàrdies, palpitacions, alteracions de la tensió arterial, nerviosisme... i símptomes que se situen més en l’àmbit de la depressió (anhedònia, apatia, labilitat emocional...). D’altres símptomes una mica més amagats poden ser aquells que orienten a trastorns de la conducta alimentària, com ara canvis en els hàbits de menjar, tant per excés com per defecte. D’altra banda, i més lligat a la situació de desconfort de la qual parlàvem, la ruminació o pensaments repetits sobre situacions amb les quals s’han trobat; desmotivació professional; la por a transmetre la malaltia als seus familiars que ha provocat patiment pel distanciament familiar per evitar contagiar-los. Aquestes situacions de desconfort potser no són encara greus, però ho poden arribar a ser si no són tractades adequadament.
- Què pot fer un/una professional de l’hospital que es trobi amb alguna problemàtica o un empitjorament de la seva salut emocional?
- És molt important que davant de qualsevol problema d’aquest tipus el professional contacti amb nosaltres i, una vegada aquí, ja trobarem la manera de redirigir-lo cap al recurs més adequat, que en ocasions pot ser una teràpia psicològica, una atenció psiquiàtrica o, en cas que s’identifiqui que el problema afecta també el conjunt de companys i companyes, pot ser que calgui un treball en equip. Existeixen, a més, molts recursos en línia. El Departament de Salut té un recurs de suport, d’acompanyament a professionals. Des del període més dur de la pandèmia hem pogut comptar amb un equip de suport de professionals de la psicologia coordinats entre la UBP i Gestió del Talent que han posat a l’abast dels professionals suport emocional i recursos, de forma individual o en grup. Es van fer diferents sessions en grup, sobretot a les zones més crítiques, com ara l'UCI. Aquest servei continua operatiu.
- Quins són els recursos bàsics o l’ajuda que pot oferir la UBP als professionals amb alguna problemàtica emocional psicosocial/emocional?
- Jo parlaria més a nivell de suport institucional. Nosaltres som el canal de recepció, però s’estan establint contactes amb psiquiatria i psicologia clínica per oferir una resposta col·lectiva. Comptem amb els professionals sanitaris de la UBP, és clar, i també tenim el suport de la Fundació Galatea, que és molt important. La campanya de salut psicosocial que posem en marxa la setmana vinent pretén fer més visibles i accessibles encara aquests recursos, posant-los a l’abast de tots els professionals.