Una jornada per trencar el tabú sobre la incontinència fecal i explicar als pacients com poden millorar la seva qualitat de vida

-

El grup de sol pelvià de l’Hospital de Bellvitge (HUB) va organitzar el 8 de juliol la II Jornada de Pacients en el marc de la Setmana Mundial de la Continència. La rellevància dels hàbits dietètics; els tractaments quirúrgics i farmacològics; les opcions de rehabilitació i la cura del benestar emocional i la salut mental de de les persones amb incontinència, a més de l’experiència de pacient, mitjançant l’associació ASIA, van ser abordats a la jornada.

En el marc de la Setmana Mundial de la Continència (la tercera setmana del mes de juny de cada any), el Grup de Sol Pelvià de l’HUB ha impulsat aquesta segona jornada per contribuir a treure l’etiqueta de tabú a la incontinència anal i afavorir que els pacients hi puguin parlar obertament, resolent qualsevol dubte que se’ls hi plantegés.

La jornada va incidir en diferents aspectes que poden millorar la vida diària de les persones que pateixen d’incontinència fecal, un problema de salut freqüent, provocat per múltiples factors i sovint infradiagnosticat i invisibilitzat.

La Dra. Marta Climent, de la unitat de cirurgia colorectal del Servei de Cirurgia General I Digestiva de l’HUB, va obrir la jornada amb un repàs de les causes de la incontinència fecal i els principals tractaments conservadors i quirúrgics per tractar-la, deixant algunes conclusions fonamentals, com ara la constatació de que continua sent un tabú social parlar-ne; que no depèn únicament de la integritat dels esfínters; que necessita un abordatge multidisciplinari i que el maneig inicial conservador moltes vegades és suficient per assolir una millora.

A continuació, la infermera de pràctica avançada de Sol Pelvià, Irene Ávila va presentar els tallers d’educació sanitària que l’HUB va posar en marxa l’any 2025 per abordar diferents aspectes de la disfunció en grups reduïts de pacients i amb un marcat caràcter participatiu i que pretén ajudar a que cada persona avanci en l’autocura.

L’alimentació també juga un paper fonamental en la millora de la qualitat de vida de les persones amb incontinència. La dietista-nutricionista de l’HUB Verónica Herrera va desmuntar alguns mites sobre les dietes més beneficioses en aquests casos tot plantejant algunes preguntes als assistents. Algunes de les principals conclusions de la seva intervenció van ser: desaconsellar l’eliminació d’aliments de la dieta sense una raó clara; no fixar-se com a objectiu assolir la dieta perfecta, sinó millorar la consistència de la femta i consolidar petits canvis abans que restriccions dràstiques.

La Dra. Katja Serra, del Servei de l’Aparell Digestiu de l’HUB, va repassar alguns dels tractaments farmacològics per abordar la incontinència, adreçats a millorar la consistència de la femta; regular el temps de trànsit intestinal i enfortir el to muscular dels músculs de l’esfínter.

La rehabilitació del sòl pelvià sovint constitueix la primera línia de tractament conservador per abordar la incontinència fecal. Professionals del Servei de Rehabilitació de l’HUB van explicar com aquest conjunt de tècniques personalitzades dissenyades per enfortir, coordinar i relaxar els músculs que sostenen la bufeta, l'úter i el recte tenen un gran impacte positiu en la millora de la qualitat de vida de les persones amb incontinència.

El ventall d’accions terapèutiques que l’HUB pot oferir a les persones amb incontinència fecal es va completar amb la intervenció del psicòleg clínic Juan Úbeda, que va parlar a parlar sobre les estratègies de regulació emocional per fer front al malestar emocional que comporta viure amb incontinència anal.

La jornada per a pacients es va cloure amb la intervenció d’Àngels Roca, presidenta de l’associació ASIA. Aquesta entitat sense afany de lucre treballa perquè les persones amb incontinència fecal puguin gaudir d’una millor qualitat de vida; aconseguint 2que deixi de ser un trastorn mut – els pacient l’oculten-, sord – les institucions no fan eco- i cec, perquè molts professionals de la medicina desconeixen com fer la detecció i els tractaments”.

La incontinència fecal continua sent avui una disfunció força invisibilitzada alhora que molt prevalent. Per tal de donar-li visibilitat, la International Continence Society (ICS) va endegar la celebració anual de la Setmana Mundial de la Continència l’any 2008. Aquesta organització es dedica a l'estudi i la millora de la salut en àrees com la incontinència i altres condicions relacionades amb la funció del tracte urinari i digestiu.

Subscribe to our monthly newsletter, "Have a Healthy Life", with health information for everyone.