Una nova sala de tractament intratumoral radioguiat millora la comoditat i seguretat dels pacients de l’ICO i l’HUB

La Unitat de Fase 1 de l’ICO l’Hospitalet, amb la col·laboració de diferents serveis de l’Hospital de Bellvitge, ha posat en marxa la primera sala de tractament intratumoral radioguiat dins el mateix servei.

Es tracta d’un espai que permetrà la realització de tractaments intratumorals en règim d’assaig clínic Fase1 als pacients que ho necessitin i evitarà que aquest pacient s’hagi de traslladar a altres espais per a poder realitzar aquesta innovadora tècnica. Això converteix a l’ICO l’Hospitalet en el primer centre de Catalunya que integra aquest servei a dins la Unitat de Fase1.

Una vegada més, la posada en funcionament d’aquest nou espai ha suposat la coordinació de diferents equips multidisciplinaris. Aquest nou espai, que ha estat creat amb la col·laboració del Servei de Radiodiagnòstic de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), però també hi han participat diferents professionals de l’equip d’infermeria, facultatius mèdics i del Servei de Farmàcia així com professionals dels serveis de cirurgia plàstica, cirurgia maxil·lofacial i otorrinolaringologia, entre d’altres.

Què és el tractament intratumoral radioguiat?

Es tracta d’una estratègia de tractament avançada que permet administrar el fàrmac antitumoral directament dins d'una lesió tumoral accessible, sovint amb l’ajuda d’un aparell per a realitzar ecografies. Amb l’aparició de la immunoteràpia, tractar directament aquest tipus de lesions potencia la resposta immunitària del propi individu, reduint els riscos de toxicitat fora de la lesió injectada. Les lesions cutànies o ganglionars accessibles són freqüents en el càncer avançat, i disposar de noves eines terapèutiques com els tractaments intratumorals és una necessitat pels malalts de càncer.

Quina millora representa aquesta nova sala?

La creació d’aquesta nova sala de tractament permetrà centralitzar els esforços en el pacient i augmentar la seguretat, tan important en l’actualitat en plena pandèmia, evitant que s’hagi de desplaçar per diferents àrees i serveis de l’hospital i facilitant que els tractaments es realitzin en els temps adequats.