Un estudi demostra els avantatges d’administrar quimioteràpia abans de la cirurgia en càncer de mama estadi II i III

- Recerca

Professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han col·laborat en una recerca liderada per la Dra. Catalina Falo de la Unitat Funcional de Càncer de Mama HUB-ICO i investigadora de l’IDIBELL que demostra que la quimioteràpia neoadjuvant en càncer de mama facilita la cirurgia i ofereix valor pronòstic. La supervivència a 10 anys és del 84%, mentre que un 96% de les pacients que tenen una resposta completa a la quimioteràpia no arriben a tenir metàstasi.

La quimioteràpia neoadjuvant, administrada abans de la cirurgia, ofereix múltiples avantatges per a les pacients amb càncer de mama. A més de facilitar la cirurgia de la mama i l’axil·la, permet als metges observar com respon el tumor al tractament en temps real, oferint informació valuosa per ajustar els tractaments posteriors segons la resposta observada.

Amb el lideratge de la Dra. Catalina Falo, investigadora i oncòloga de l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’ICO, professionals de la Unitat Funcional de Càncer de Mama HUB-ICO (Oncologia Mèdica, Anatomia Patològica, Ginecologia, Radioteràpia, Radiologia, Cirurgia Plàstica i Reparadora, Farmàcia i Medicina Nuclear) han publicat ara un estudi retrospectiu que ofereix una valoració general de la seva eficàcia, aportant noves perspectives sobre els seus beneficis i resultats a llarg termini.

L'estudi, realitzat en una cohort de 482 pacients amb càncer de mama en estadi II i III tractades entre el 2009 i el 2016, va analitzar l'eficàcia de la quimioteràpia basada en antraciclines i taxans, amb l'addició de teràpies anti-HER2 en els casos positius per HER2. Els resultats, publicats recentment a la revista Cancers, han sigut molt optimistes: un 25% de les pacients van assolir una resposta patològica completa, especialment les pacients HER2 positives (51%) i les triple negatives (31%), el que s’ha traduït en millora de la supervivència a llarg termini.

Alguns dels factors clau que van influir en la supervivència de les pacients van ser el tipus de tumor, la resposta a la quimioteràpia, el tipus de cirurgia i la presència d'invasió vascular. Un dels descobriments més interessants va ser que les portadores del gen BRCA tenien una millor supervivència, tot i que no va arribar a ser estadísticament significatiu, probablement pel menor nombre de casos (9% del total).

Per altra banda, l'estudi també va mostrar que les pacients a les quals es va poder oferir una cirurgia conservadora de la mama després de la quimioteràpia tenien la meitat de risc de recurrència a distància en comparació amb aquelles que van requerir mastectomia, destacant la seguretat de la cirurgia conservadora després de quimioteràpia neoadjuvant.

Article de referència

Falo C, Azcarate J, Fernandez-Gonzalez S, Perez X, Petit A, Perez H, Vethencourt A, Vazquez S, Laplana M, Ales M, et al. Breast Cancer Patient’s Outcomes after Neoadjuvant Chemotherapy and Surgery at 5 and 10 Years for Stage II–III Disease. Cancers. 2024; 16(13):2421. https://doi.org/10.3390/cancers16132421

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: