Primer pas cap a la personalització del tractament en pacients amb variants genètiques específiques i nutrició parenteral

Els resultats d’un estudi liderat pel Servei de Farmàcia Hospitalària de l’Hospital de Bellvitge, ha estat publicat a la revista Nutrients. La investigació, que ha comptat amb la col·laboració de diversos serveis del centre, ha analitzat les concentracions de fitosterols en sang en una mostra de voluntaris amb l'objectiu de determinar les variables i variants genètiques que les afecten.

Els fitosterols, substàncies d'origen vegetal amb una estructura similar al colesterol, es poden trobar en concentracions elevades en pacients tractats amb nutrició parenteral que contingui emulsions lipídiques d’origen vegetal. Aquestes situacions poden portar a una afectació hepàtica evitable amb l’ús de lípids d'origen no vegetal. Com va mostrar un estudi previ realitzat pel mateix grup, les variants genètiques es van associar a alteracions hepàtiques en pacients tractats amb emulsions d’origen vegetal intravenoses. La identificació d'aquestes variants genètiques permetria personalitzar la composició de la nutrició parenteral, ajustant la dosi i el tipus d'emulsions lipídiques a administrar per evitar concentracions elevades de fitosterols i alteracions de la funció hepàtica.

Els resultats de l'estudi coincideixen amb publicacions anteriors que associen determinades variants genètiques del gen ABCG5/8 i del grup sanguini ABO amb concentracions de fitosterols en sang.  El gen ABCG5/8 codifica per dues proteïnes que són responsables de l'absorció intestinal i la secreció hepàtica del colesterol i esterols vegetals.

A més, l'estudi va mostrar una correlació positiva entre els nivells de colesterol, edat i concentracions de fitosterols en sang, mentre que l'índex de massa corporal (IMC) va relacionar-se negativament amb aquests últims.

Una col·laboració multidisciplinària
Aquest projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració dels serveis de Farmàcia, Oftalmologia, Preventiva, Laboratori clínic i Unitat de Risc Vascular de l'Hospital Universitari de Bellvitge, així com a la participació desinteressada dels voluntaris. Els resultats d'aquest estudi representen el primer pas cap a la personalització d'estratègies terapèutiques en pacients que reben nutrició parenteral. Cal continuar estudiant la relació entre fitosterols, variants genètiques i funció hepàtica, en aquest tipus de pacients.

Article de referència
Garrido-Sanchez L, Leiva-Badosa E, Llop-Talaveron J, Pintó-Sala X, Lozano-Andreu T, Corbella-Inglés E, Alia-Ramos P, Arias-Barquet L, Ramon-Torrel JM, Badía-Tahull MB. Blood Phytosterol Concentration and Genetic Variant Associations in a Sample Population. Nutrients. 2024; 16(7):1067. https://doi.org/10.3390/nu16071067

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: