L'HUB, designat com a centre referent per a teràpia de destinació amb DAVE a l’Estat

- Certificacions

L'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha estat nomenat centre de referència a Espanya per a la teràpia de destinació amb Dispositiu d'Assistència Ventricular Esquerra (DAVE), un avenç significatiu en el tractament de pacients amb insuficiència cardíaca avançada. Aquest reconeixement permet a l'HUB participar en un estudi de monitorització de DAVE en teràpia de destinació, coordinat per l'Agència Gallega per a la Gestió del Coneixement en Salut (ACIS), l'inici del qual està programat per a les properes setmanes.

Tot i els avenços en el tractament mèdic de la insuficiència cardíaca (IC), el percentatge de pacients que progressen a un estadi avançat o terminal de la malaltia continua sent elevat. En casos on el tractament mèdic ja no és efectiu, el trasplantament cardíac es considera l’opció preferida. Tot i això, a causa de la limitada disponibilitat d'òrgans i els llargs temps d'espera, els dispositius d'assistència ventricular esquerra (DAVE) s'han convertit en una opció terapèutica viable. Per a aquells pacients que no són candidats al trasplantament cardíac degut a l'edat o comorbiditats, els DAVE utilitzats com a teràpia de destinació representen una de les principals alternatives.

L'estudi en què participa l'HUB es proposa abordar incerteses importants relacionades amb la seguretat, efectivitat, impacte econòmic i acceptabilitat dels DAVE com a teràpia de destinació. Entre els objectius principals s'hi inclouen:

• Determinar la seguretat dels dispositius DAVE en termes d'esdeveniments adversos associats al seu ús.
  • Analitzar l'efectivitat dels DAVE en termes de supervivència a llarg termini, qualitat de vida, satisfacció del pacient i adherència al tractament.
  • Avaluar l'impacte econòmic associat a la utilització dels DAVE com a teràpia de destinació, així com aspectes organitzatius, socials, ètics i legals relacionats amb el seu ús.

L'Hospital de Bellvitge, reconegut líder estatal en implants de dispositius d'assistència ventricular esquerra de llarga durada, implanta al voltant de 8-10 DAVE anualment i actualment segueix 18 pacients amb cors mecànics a la Unitat d'Insuficiència Cardíaca Avançada.

Aquests avenços, fruit del treball conjunt del Servei de Cirurgia Cardíaca i Cardiologia de l'Hospital de Bellvitge, representen una esperança per als pacients amb malalties cardíaques terminals, per als quals els DAVE representen una oportunitat de vida.