L’Hospital de Bellvitge utilitza la Realitat Virtual per ajudar els pacients amb malaltia renal crònica a triar el tractament més indicat

- Innovació

El projecte de La Casa del Ronyó permet als pacients conèixer de forma immersiva tots els tractaments, des de la diàlisi domiciliària fins el trasplantament

L’objectiu principal és millorar l’apoderament del pacient en un escenari de creixement continu de la incidència de malaltia renal crònica

La Casa del Ronyó crea un entorn immersiu en que el pacient de malaltia renal crònica avançada, gràcies a unes ulleres de realitat virtual, pot anar obrint diferents portes i desplaçar-se per estàncies dedicades al trasplantament; la diàlisi (domiciliària o en un centre sanitari) o el testimoni de pacients experts, entre d’altres. “Volem facilitar al pacient l’elecció de l’opció més idònia de tractament renal substitutiu, aprofitant les possibilitats de la realitat virtual per millorar la interpretació de la informació que li facilitem”, explica la Dra. Inés Rama, directora del Programa de Diàlisi del Servei de Nefrologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB).

D’aquesta manera, durant la seva consulta a l’HUB el pacient té l’oportunitat d’accedir a la informació de forma progressiva, en un entorn immersiu i de navegació intuïtiva, que li facilita la seva comprensió. La Casa del Ronyó, desenvolupada amb la col·laboració de l’empresa especialitzada Aumenta Solutions i amb el patrocini de PALEX, està a l’abast dels pacients renals des del segon trimestre d’aquest any.

Amb una tendència de creixement continu en els darrers anys, la malaltia renal crònica afecta un 15% de la població, percentatge que creix fins al 35% en les persones de més de 70 anys. Enfront aquesta problemàtica, el tractament renal substitutiu que es planteja al pacient consisteix en el trasplantament i la diàlisi. L’any 2022 es van realitzar 949 trasplantaments renals als hospital catalans, liderats per l’HUB, que va dur a terme 224 intervencions, rècord absolut a tot l’Estat.

La introducció de la Realitat Virtual com a eina de reforç del procés de decisions compartides és el primer pas d’un projecte més ampli impulsat pel Servei de Nefrologia de l’HUB per transformar el model assistencial de la malalta renal crònica amb les noves tecnologies. Tal i com explica la Dra. Rama, “amb aquest projecte volem assolir un increment del trasplantament de donant viu pre-diàlisi i de la diàlisi domiciliària, més sostenible i que corresponsabilitza el pacient envers la seva malaltia”.

El projecte que desenvolupa el Servei de Nefrologia de l’HUB es planteja fer servir més endavant la realitat virtual i la realitat augmentada per monitorar, formar i donar suport als pacients en la diàlisi domiciliària i afavorir així el seu l’increment, així com del trasplantament renal de donant viu. Anualment uns 140 pacients inicien tractament renal substitutiu a l’àrea de referència HUB, dels que un 33% ho fan a casa seva. D’altra banda, en 2022, el trasplantament renal de donant viu a l’Hospital de Bellvitge va representar el 20% del total d’intervencions de trasplantament renal.