L’Hospital de Bellvitge presenta el seu nou Pla d’Humanització i convida els professionals a participar-hi

- Formació

El document elaborat per la Comissió d’Humanització de l’Hospital de Bellvitge el passat mes de juny va ser un dels eixos central de la Jornada d’Humanització que es va celebrar al centre el passat 20 de novembre.

Sota el lema Cuidar i cuidar-se: l’essència de la humanització, la jornada va servir per compartir l’objectiu comú que està a la base de qualsevol iniciativa d’humanització: enfortir el compromís amb una atenció més pròxima, respectuosa i conscient que posa les persones (pacients, famílies i professionals) al nucli de l’atenció hospitalària.

Susana Asensio, subdirectora infermera de l’HUB i presidenta de la Comissió d’Humanització, va ser l’encarregada de presentar els principals objectius sobre els quals es desplegaran les diferents iniciatives del pla:

- Millorar l’experiència del pacient i els seus familiars

- Fomentar la participació activa del pacient en el seu procés assistencial

- Potenciar una comunicació efectiva i empàtica

- Crear un entorn hospitalari que afavoreixi la recuperació i el benestar

- Promoure la formació i sensibilització dels professionals en matèria d’humanització

- Implementar mecanismes d’avaluació i millora contínua

També va convidar tots els professionals de l’HUB a participar de forma activa en els continguts del pla mitjançant el formulari de propostes d’humanització, que es pot trobar al botó d’humanització de la intranet de l’Hospital de Bellvitge.

En el bloc inicial de la jornada també van intervenir Lourdes Aragon, cap d’Àrea Infermera, i Rosa Manaut, directora de Comunicació i Relacions Institucionals de l’HUB. Lourdes Aragon va explicar la transformació del servei d'Anatomia Patològica des de l’òptica de la humanització, incidint, per exemple en la millora dels espais per que siguin més agradables i eficients per als treballadors, i també del circuit d'èxitus, perquè també es pot humanitzar el final de la vida.

De la seva banda, la responsable de la comunicació de l’hospital va explicar la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) a la institució i la campanya Socialment responsables, un seguit d’accions lligades a la RSC que la gerència que integren l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) i l’Hospital de Viladecans està portant a terme aquest any 2025. Durant tot l’any s’han posat en marxa iniciatives que reforcen el compromís dels dos centres amb la millora de la gestió ambiental, la reducció de l’empremta ecològica, la millora de l’experiència del pacient, l’apoderament dels professionals i la implicació amb la ciutadania i les entitats cíviques del seu àmbit territorial.

També va anunciar la campanya d’RSC que l’hospital posarà en marxa l’any 2026: 12 mesos per la mobilitat sostenible.

La jornada es va completar amb tres xerrades de professionals externs. Anwar El Amrani, tanatopràctic i responsable de formació d’Àltima va parlar de la importància de tenir cura del cos una vegada acabada la vida. Gemma Prats, psicòloga especialitzada en habilitats de comunicació interpersonal i gestió de les emocions es va centrar en la capacitat de cura de la comunicació a partir de tres conceptes bàsics: escoltar, entendre i connectar. Finalment, Xavi Savin, director de Psicologia i Formació de la Fundació Salut i Persona va parlar d’un altre aspecte cabdal: el benestar emocional dels professional que han de tractar cada dia situacions i escenaris assistencials que poden resultar complexos. Per això és fonamental identificar i gestionar les pròpies emocions.

Subscriu-te al nostre butlletí mensual "Fes Salut", amb informació de salut per a tothom.