El consum de peix blau, patates i alcohol pot influir en l'expressió gènica del còlon

- Recerca

El Programa de Cribratge de Càncer Colorectal i la Unitat d’Endoscòpia de l’Hospital de Bellvitge han participat en una recerca liderada per l’IDIBELL i l’ICO, la qual ha descobert que la dieta influeix directament en l'expressió de gens del còlon i obre noves vies per prevenir malalties com el càncer colorectal (CCR) o la malaltia inflamatòria intestinal.

El consum de certs aliments com el peix blau, les patates o l’alcohol pot tenir un efecte directe en l'expressió dels gens del còlon. Ho ha descobert un grup d'investigadors liderat pel Dr. Víctor Moreno, cap del Grup de Càncer Colorectal de l’IDIBELL i director del Programa d’Analítica de Dades Oncològiques (PADO) de l’ICO. La Dra. Gemma Ibáñez-Sanz del servei d’Aparell Digestiu de l'Hospital de Bellvitge ha tingut un paper clau en el disseny i reclutament de l’estudi.

Molts dels pacients provenien de la cohort de recerca que va participar en l'estudi COLSCREEN, homes i dones d'entre 50 i 69 anys, convidats al Programa de Cribratge de CCR durant el curs 2016-2020. Per aconseguir les mostres d’aquests pacients ha estat clau la participació de tota la Unitat d’Endoscòpia de Bellvitge, especialment les doctores Gemma Ibáñez-Sanz i Lorena Rodriguez-Alonso, i la infermera gestora del programa de cribratge Elena Coria.

Aquest estudi, que ha analitzat les dades de 436 persones sanes, mostra que la dieta no només afecta la nostra salut general, sinó també el funcionament dels nostres gens. L'expressió gènica, o com els nostres gens "s'activen" o "desactiven", és clau per comprendre com el cos reacciona a certs aliments i com aquests poden ajudar a prevenir malalties greus com el càncer de còlon o la malaltia inflamatòria intestinal.

Els resultats mostren que el consum de peix blau, per exemple, afavoreix la reparació de l’ADN i millora la funció del sistema immunitari. A més, el peix blau, ric en àcids grassos omega-3, té un paper essencial en la regulació de processos inflamatoris, fet que pot ajudar a protegir contra malalties intestinals. Per contra, el consum d'alcohol pot tenir un efecte negatiu, ja que s'ha relacionat amb un augment de l'estrès oxidatiu i la disfunció cel·lular.

Per què és important aquest estudi?

A part d'aportar noves dades sobre com la dieta pot influir en l'expressió dels nostres gens, l'estudi destaca la importància de prendre decisions alimentàries conscients per protegir la salut digestiva. Això és perquè en el cas del CCR, l’estil de vida és un determinant clau pel seu desenvolupament. Per això, tal com recomana el Departament de Salut de la Generalitat, aquí són importants els “petits canvis per menjar millor”.

La nutrigenòmica, una àrea de la ciència que estudia com els aliments afecten els nostres gens, està guanyant terreny com a eina per personalitzar la dieta segons les necessitats individuals. Com apunta l’estudi, l’impacte de la dieta sobre els nostres gens no és només teòric, sinó que pot ser clau per millorar la qualitat de vida de les persones i reduir el risc de malalties greus.

Tot i que encara calen més investigacions per comprendre completament aquests processos, aquest treball marca un pas important cap a una nova forma d'abordar la prevenció i el tractament de malalties intestinals mitjançant la dieta.

Article de referència

Mireia Obón-Santacana et al. Diet Impacts on Gene Expression in Healthy Colon Tissue: Insights from the BarcUVa-Seq Study. Nutrients. 2024

Subscriu-te als nostres butlletins

Selecciona el butlletí que vols rebre: