L’Hospital Universitari de Bellvitge obre una nova Unitat de Malalts Semicrítics Cardiològics amb més capacitat, tecnologia i confort per al pacient

- Equipaments

Les noves instal·lacions disposen de 24 llits i 11 punts assistencials de reanimació, amb espais més amplis i lluminosos. L’arquitectura s’ha ajustat als requeriments del projecte HU-CI d’humanització de les cures intensives i intermèdies

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha inaugurat aquest 3 de maig, a la 2a planta de l’edifici principal, una nova Unitat de Malalts Semicrítics Cardiològics que substitueix la ubicada fins ara a la 4a planta. La nova unitat ocupa uns 1.200 m2, més del doble dels 500 m2 que ocupaven els espais anteriors, i està dotada amb els equipaments i els materials més moderns.

Les noves instal·lacions suposen un increment de 4 llits en relació amb els existents fins ara. En total, inclouen 16 llits de malalts semicrítics cardiològics –6 dels quals, en habitacions individuals– i 8 llits postprocediment (per a pacients sotmesos a procediments d’hemodinàmica o electrofisiologia), així com una àrea de reanimació (recovery) amb 11 punts assistencials.

La nova unitat implicarà grans millores per al confort dels pacients i les condicions de treball dels professionals. L’arquitectura s’ha ajustat als requeriments del projecte HU-CI d’humanització de les cures intensives i intermèdies al qual està adherit l’Hospital Universitari de Bellvitge. Els espais són molt més amplis i lluminosos, amb vistes al carrer. S’han millorat les dependències dedicades a despatxos mèdics, sales de treball d’infermeria, sales administratives i de secretaria, vestidors, i magatzems. Les instal•lacions també inclouen una àmplia sala d’espera i un despatx d’informació a familiars.

En el vessant tecnològic, la unitat està dotada d’un modern control d’infermeria des del qual es monitoren no només els paràmetres biomèdics de tots els pacients de la unitat, sinó també de la resta de pacients de l’àrea de cardiologia de l’hospital. Com a novetat, tots els llits de la nova unitat disposen de càmeres que permeten tenir una visió en directe del pacient des del control d’infermeria.

Les obres d’aquesta nova unitat es van inicial al juliol del 2020 i s’han realitzat en espais que havien ocupat antics quiròfans fins a la inauguració, el setembre de 2019, del nou bloc quirúrgic de l’hospital, amb un total de 24 nous quiròfans d’alta complexitat i 7 de cirurgia major ambulatòria.

La Unitat de Malalts Semicrítics Cardiològics queda així situada contiguament a la Unitat de Cures Crítiques Cardiològiques (Unitat Coronària), inaugurada l’any 2017, amb la qual existeix molta relació i intercanvi de pacients, i queda també propera a les UCIs generals de l’hospital, situades a la 2a planta de l’Edifici Tecnoquirúrgic, amb la qual hi ha connexió directa a través d’un passadís.

L’Hospital Universitari de Bellvitge és centre referent a Catalunya en malalt crític complex cardiològic. Ofereix tot el ventall assistencial per a les malalties cardíaques, des de programes comunitaris de seguiment de la insuficiència cardíaca en coordinació amb l’atenció primària fins als procediments més avançats, com ara els trasplantaments cardíacs o la implantació de sistemes d’assistència ventricular mecànica.

Segons el Dr. Albert Ariza, coordinador de l’àrea de cures intensives cardiològiques de l’Hospital de Bellvitge, l’obertura d’aquesta nova unitat “és un pas fonamental per consolidar l’hospital com a centre referent en el malalt crític i semicrític cardiològic”. Per la seva banda, la Sra. Araceli Chacón, cap de l’Àrea Infermera del Cor, considera que la nova unitat “ha de marcar un abans i un després en les condicions de treball per a les professionals, el confort dels pacients i la informació als familiars”.