El 6 de març del 2023 el Conseller de Salut, Manel Balcells, va presentar les mesures urgents del Pla de millora d'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció sanitària.
Les accions recollides en la presentació del Pla de millora d’accessibilitat, amb un pressupost de 110 milions d’euros, aborden l’accessibilitat entesa com a procés que s’inicia quan es genera una demanda per part de la ciutadania, com per part d’un professional que sol·licita la intervenció d’un altre servei, prova o procediment quirúrgic, i finalitza quan aquesta demanda s’ha resolt.
Pel que fa a l’accessibilitat a l’Atenció Primària, l’objectiu és que el 100% de les persones que ho necessitin siguin ateses en menys de 5 dies i atendre el 85% de les trucades en el primer intent. Per això es seguiran desplegant centraletes digitals a tots els centres de Catalunya culminant-lo al primer trimestre de 2024. A més, s’implementarà el model de gestió de trucada i retrucada al mateix dia, ja implantat en alguns CAP de Catalunya.
El cas del CAP Josep Bertran i Miret, un dels equips del territori que ha millorat significativament l'atenció telefònica:
Des del passat mes d’octubre, el CAP Josep Bertran i Miret disposa d’una nova centraleta telefònica digital que permet l’obtenció de dades de les trucades que entren i surten del centre sanitari. En concret, les dades recollides durant el mes de febrer indiquen que es responen més trucades i que les persones han de trucar menys vegades per a contactar amb el CAP. Durant aquest període, prop del 90% de les persones que han trucat al CAP, han obtingut una resposta.
Cal remarcar que això ha sigut possible gràcies a la nova tecnologia i sobretot a l’esforç que ha fet l’equip en l'anàlisi de les dades obtingudes i els canvis organitzatius i de circuit que ha implementat. Es dona una millor atenció al ciutadà i els professionals treballen de forma molt més eficient.
A més de millorar l’accés telefònic, el Pla de millora d’accessibilitat recull altres mesures com:
- La figura de l’administratiu de referència, amb agenda pròpia (actualment el 40% de les e-consultes a medicina són per motius administratius).
- Un sistema per dirigir cada consulta al perfil professional i tipologia de visita que li pertoqui, sigui quin sigui el seu canal d’entrada (taulell, telèfon, web o LMS).
- S’estendrà el projecte PLANIFICAT, per contactar de forma proactiva amb els pacients crònics concentrant i reduint les visites al ciutadà.
- S’incrementarà la resolució dels professionals de primària de medicina i infermeria, realitzant al CAP algunes proves que ja no caldrà derivar a l’hospital.
- S’introduirà la intel·ligència artificial a la consulta per llegir retinografies o radiografies de tòrax.
- Es generalitzarà el programa de gestió d’infermera de la demanda i fent possible que les infermeres resolguin la demanda assistencial menys complexa que arribi al CAP sempre amb protocols establerts i amb el suport dels facultatius.
Consulta aquí la nota de premsa de la presentació del Pla de millora d’accessibilitat.