Acumula més de 20 anys d’experiència en l’atenció primària i durant la seva trajectòria professional com a infermera ha estat vinculada a projectes comunitaris, d’atenció a la cronicitat i ha format part de diversos equips directius de la regió Metropolitana Sud. Després de l’última etapa de tres anys com a adjunta a la Direcció d’APMS, Coral Fernández pren ara el relleu a Lluís Esteve i té la voluntat de continuar amb la transformació de l’atenció primària potenciant un projecte de proximitat i participatiu
Com afrontes el nou càrrec?
L’afronto amb molta il·lusió. Són molts anys vinculada al territori i a l’atenció primària i poder tenir aquesta oportunitat em fa sentir orgullosa, però també amb una gran responsabilitat.
Quina és la teva prioritat com a directora de l’APMS?
Som un territori clau en la transformació necessària del sistema de salut per la nostra naturalesa crítica-constructiva, implicada i humanista. Per poder impulsar l’adaptació de l’atenció primària als reptes de la societat actual i futura, necessitem sentir-nos forts, i això passa primer per la reflexió individual i en clau d’equip. Recuperar i potenciar el diàleg intern, compartint els nostres valors, connectant amb l’essència professional i la visió de servei. Necessitem també incorporar a la ciutadania, la seva visió, percepcions i necessitats, des d’una aproximació empàtica i humanista.
Una de les nostres prioritats és aterrar un projecte d’equip, amb participació de tots els professionals i, com deia, també incloent la visió de la ciutadania. Tot plegat amb l’acompanyament i l’impuls de la xarxa i el territori.
Aquesta transformació de la que parles va començar fa tres anys. Actualment, quins reptes afronta?Una transformació profunda no es produeix en dos o tres anys, un canvi cultural necessita de diversos cicles d’anys perquè sigui una realitat. Amb el Dr. Lluís Esteve al capdavant, hem donat l'empenta per començar el procés fomentant el diàleg i espais de reflexió amb equips directius, líders territorials i professionals claus de la comunitat dins el Programa Uneix. Aquesta és una primera fase que comença a aproximar a la comunitat qui som, què fem i què podem oferir. Estem en un moment encara de brots verds. Necessitem continuar regant perquè creixin, siguin forts i tinguin seguretat per continuar avançant.
“Hem de ser capaços de fer el possible perquè la nostra jornada es pugui dur a terme tant dintre com fora del centre de sanitari perquè la intervenció a la comunitat i al domicili és igual de valuosa”
Com podem canviar l’ideari col·lectiu de la població sobre l’atenció primària?
Tenim deures perquè el ciutadà segueix associant la primària a una necessitat puntual i visualitza el servei de manera clàssica, és a dir, amb metge, infermera i administratiu, però això ha canviat diametralment. Hem de treballar perquè entengui i posi en valor tota la cartera de serveis que oferim i necessitem el seu feedback per enriquir-nos i adaptar-nos. El centre d’atenció primària hauria de considerar-se un actiu més de la comunitat.
I això com es tradueix a la pràctica diària?
Hem de ser capaços de fer el possible perquè la nostra jornada es pugui dur a terme tant dintre com fora del centre de sanitari perquè la intervenció a la comunitat i el domicili és igual de valuosa, o inclús ho és més, per la capacitat preventiva, proactiva, el coneixement estret del pacient i de l'entorn familiar i social que té.
Quines eines necessiten els professionals perquè això sigui una realitat?
Els recursos són necessaris, també hem de treballar molt en els fluxos de pacients, en com ells entenen el nostre servei, i en com ens organitzem l’agenda. És cert que això necessita d’un abordatge global i un pla estratègic. Com a professionals, un mateix i en clau d’equip hem de valorar què podem fer diferent en la nostra rutina, replantejar què fem i quin impacte té. I també és important que, fet l’anàlisi, la direcció dels centres, del SAP i la DAP estiguin al costat i facilitin el procés de canvi.
“L’estil directiu i professional que volem: compartir amb tots els equips no només l’èxit, si no també l’error i compartir de manera franca i sincera la teva experiència viscuda amb qui tens al costat per ajudar-lo a créixer.”
Com creus que pot ajudar la teva experiència en tot aquest procés?
Al llarg d’aquests anys, destacaria com aspectes claus d’aprenentatge, la importància de la proximitat, l’acompanyament personal, l’escolta, la reflexió, l’empatia, la crítica constructiva, la comunicació i la il·lusió.
Precisament, aquest és l’estil directiu i professional que volem acompanyar i impulsar: compartir amb tots els equips no només l’èxit, si no també l’error i l’aprenentatge de l’error, i compartir de manera franca i sincera la teva experiència viscuda amb aquell que tens al costat per ajudar-lo a créixer.
.