L'equip de Qualitat i Seguretat llança la campanya 'Tots som humans, però hi ha errors evitables', una iniciativa per sensibilitzar, conscienciar i afavorir la impregnació de les pràctiques segures en el dia a dia de l'activitat sanitària.
En aquest número reservem un espai per parlar amb Xus Megido, que ens explica els projectes de present i futur de l’equip de Qualitat i Seguretat (QiS) de Pacients, que condueix des de fa uns mesos.
La Dra. Megido és infermera, pedagoga i professora associada de la UB i recentment ha assumit el càrrec de responsables de l’equip de QiS de la DAP. L’acompanya un equip de persones responsables al territori: Natalia Cabeza, responsable a l’APGBLLN; Ester Freixes, responsable al Delta de Llobregat i Isabel Garcia, a Baix Llobregat Centre, així com les persones de suport (Vicky del Rio, DAP; Maite Lago, SAP APGN; Sonia Medina SAP Baix LLobregat Centre i Montse Rossell, SAP Delta).
P: Xus, explica’ns quina és la nova orientació de la Qualitat i Seguretat de Pacients a l’APMS?
X: Un dels objectius és ampliar la mirada de la Qualitat, que per a algunes persones potser podia havia quedat molt identificada amb les auditories i l’acreditació. Volem donar força a la seguretat de pacients i als projectes de millora: estandardització; segones víctimes; projectes on s'incorpori l’experiència de pacient; suport als referents de qualitat dels equips i unitats; i alhora, preparar l’acreditació sense presses. Aquests són els objectius estratègics per treballar en aquesta etapa.
P: Què és la seguretat de pacients? Qui hi està implicat?
X: Quan parlem de seguretat de pacient fem referència a la reducció del risc de dany innecessari associat a l’atenció sanitària fins a un mínim acceptable. Afortunadament, un percentatge gran dels errors són evitables i cal posar-hi tots els mitjans per aconseguir-ho. Per això, la comunicació i col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals és clau per millorar la seguretat en l’assistència sanitària. Tots som responsables a l’hora de reduir i prevenir els esdeveniments adversos en l’atenció sanitària.
P: Quin és el projecte present i futur del nou equip?
X: Volem millorar la seguretat dels pacients atesos en els centres d’APMS mitjançant diverses estratègies com ara: incidir en la comunicació eficient, en la formació dels professionals i directius, en la implicació de la ciutadania, afavorint la cultura de seguretat. Crear Unitats Funcionals Transversals de Seguretat de Pacients amb els Hospitals de referència (UFTSP), centrar-nos en la difusió de pràctiques segures, aprendre dels incidents detectats i registrats amb l’objectiu de disminuir els incidents evitables i donar suport als professionals.
P: Sempre es parla de la seguretat del pacient, quin lloc ocupa la del professional?
X: La seguretat de pacient té una gran repercussió en el professional. Ningú vol causar danys que siguin evitables i el fet que aquests es produeixin crea un gran malestar i profunda preocupació en el professional. Per aquest motiu també volem donar suport als professionals davant un incident o esdeveniment advers i alhora evitar que els errors es repeteixin. En la comunicació que llancem ara ho resumim dient que Qualitat i Seguretat t'eviten un maldecap.
En aquest sentit, encetem aquest últim quadrimestre amb la presentació de la campanya de comunicació: ‘Tots som humans, però hi ha errors evitables’, una campanya de sensibilització, conscienciació i d’apoderament del professional. Durant 9 setmanes llançarem missatges pels salvapantalles i donarem recursos per afavorir pràctiques segures (infografia), que són pràctiques molt fàcils de dur a terme i que cal tenir presents en la nostra pràctica diària perquè ens permeten disminuir molt la possibilitat d’errors comuns.