Tot i que la llei no atorga un rol específic al treballador social dins la prestació d’ajut a morir, ha estat un exercici interessant reflexionar sobre el rol que hi té el treball social sanitari. No només a partir de la sol·licitud d’aquesta prestació per part d’una persona que reuneixi els requisits, sinó també des de l'exploració i el diagnòstic social i l’acompanyament en la presa de decisions que es pot oferir quan es diagnostiquen determinades malalties que poden evolucionar cap a un deteriorament físic, cognitiu i relacional important.
El passat 25 de juny de 2021 va entrar en vigor la Llei Orgànica 3/2021, de 24 de març, de regulació de l’eutanàsia (LORE). L’objecte d’aquesta llei és regular el dret que correspon a qualsevol persona, que compleixi les condicions exigides, a sol·licitar i rebre l’ajuda necessària per morir, el procediment que s’ha de seguir i les garanties que s’han d’observar.
En aquest primer any a Catalunya hi ha hagut 120 sol·licituds de prestació d’eutanàsia, de les quals aproximadament 70 han estat aprovades.
Aquest primer semestre de 2022, els treballadors socials dels equips d’atenció primària de salut de Metropolitana Sud, han realitzat dues sessions en línia sota el títol “Reflexions al voltant de l’eutanàsia des del treball social a l’atenció primària de salut”. Totes dues sessions han estat a càrrec de Rosa Carrasco, treballadora social de l’Equip d’Atenció Primària Centre de l’Hospitalet de Llobregat, membre del comitè d’ètica assistencial de l’ICS (CEAPICS) i del grup interdisciplinari d’eutanàsia corporatiu i de la DAP Metropolitana Sud. A més a més, en la segona sessió també hi va participar la treballadora social Encarna Pérez, que va presentar un cas pràctic.
Tot i que la LORE no atorga un rol específic al treballador social dins la prestació d’ajut a morir (PRAM), ha estat un exercici interessant reflexionar sobre el rol que hi té el treball social sanitari. No només a partir de la sol·licitud d’aquesta prestació per part d’una persona que reuneixi els requisits, sinó també des de l’acompanyament i el suport social que es pot oferir quan es diagnostiquen determinades malalties que poden evolucionar cap a un deteriorament físic, cognitiu i relacional important.
Segons la llei, el treballador social es pot incorporar al procés de PRAM a demanda del metge/essa responsable o de la persona sol·licitant mateixa per tal de facilitar la presa de decisions i garantir una millor qualitat d’atenció.
En les sessions de reflexió sobre l’eutanàsia des de la perspectiva del treball social, hem anotat els següents a punts clau:
- Els treballadors socials han de conèixer els supòsits i els requisits legals i tècnics que contempla la Llei de regulació de l’eutanàsia.
- Cal incentivar les decisions anticipades de les persones, a través del document de voluntats anticipades, incloent-hi l’eutanàsia.
- Valoració social i familiar d’aquelles persones amb malalties avançades, neurodegeneratives o amb demències (especialment en fases inicials) proactiva, en el marc del treball interdisciplinari dels casos, i prèvia a la sol·licitud de PRAM.
- Incorporar la possibilitat de sol·licitud d’ajut a morir en el procés d’atenció social a persones amb malalties avançades, no d’una manera sistemàtica, sinó individualitzada i adient a la relació i moment assistencial.
- Discriminar que la causa d’una possible sol·licitud d’eutanàsia estigui fonamentada en la manca de suport social i/o familiar, de complexitat o vulnerabilitat social.
- Garantir que la persona disposa d’informació suficient per prendre la decisió de manera autònoma.
- Acompanyar la presa de decisions del malalt amb relació a la sol·licitud de prestació d’eutanàsia.
- Acompanyament del procés de dol de familiars supervivents i valorar intervenció social especialment en situació de vulnerabilitat: menors, persones grans, persones amb dependència, etc.