La jornada ha estat un profund exercici d’anàlisi del paper troncal de l’atenció a la ciutadania en l’atenció sanitària i en l’experiència del pacient i ha dibuixat les línies de futur.
Davant una Sala d’Actes de l’HUB plena a vessar, Lluís Esteve, director de l’APMS, va donar el tret de sortida a la I Jornada d’Atenció a la Ciutadania: “Volem remarcar la necessària i progressiva evolució i integració del professional administratiu en el procés assistencial i alhora mostrar projectes que evidencien el paper cabdal que té el personal d’atenció a la ciutadania en la prestació de serveis de salut de qualitat.”
Seguidament, Bárbara Giménez, coordinadora de l’Àrea d’Atenció a la Ciutadania de l’APMS, va explicar al públic el sentit del lema de la jornada “D’on venim i cap a on anem. Nous temps i nous reptes” i va posar en valor la tasca dels professionals d’atenció a la ciutadania: “Volem destacar el paper clau i tan important dels professionals d’atenció a la ciutadania en el funcionament i l’engranatge de la relació bidireccional entre ciutadania i professionals assistencials.”
El conductor de l'acte, David Cañadas, va introduïr la taula rodona “Així ho hem viscut”, en què Carmen Segura, Emma Crespo i Pepi Vila, tres professionals de l’APMS recentment jubilades, van relatar com era l’Atenció a la Ciutadania en el passat i com ha evolucionat fins al moment. Després d’una distesa conversa entre les tres ponents, aquestes van dedicar un aplaudiment a tots els professionals d’atenció a la ciutadania “Un aplaudiment per a tots els professionals que sou aquí i pels que no han vingut, que cada dia teniu una gran dedicació i feu un gran esforç perquè això funcioni, i per la vostra importància.” Després d’aquestes paraules, les 300 persones que omplien la sala d’actes de l’HUB es van aixecar en una gran ovació a les tres professionals, en un dels moments més emotius de l’acte.
A continuació l’humorista i locutor radiofònic Guillem Estadella ha posat el seu particular toc d’humor a l'acte fent un divertit monòleg tot interactuant amb el públic.
Seguidament, vam conèixer els projectes organitzatius que s’estan implementant en diversos equips del territori: Edelweis Sánchez, de l’EAP Vilafranca Nord, va presentar el funcionament dels seus equips de capçalera; Eunyce Eloy, de l’EAP Vila Vella, va exposar com un bon treball en equip acaba portant a una gestió eficient; i finalment, Lidia Roura, de l’EAP Maria Bernades, va explicar com sense participació no hi ha compromís i alhora vam comprovar com, des del punt de vista de l’usuari, es té com a referent els professionals d’atenció a la ciutadania i en concret a la ‘Mari Carmen’.
Un dels moments més esperats va ser el teatre vivencial. Més d’una desena de professionals de diferents equips van escenificar una situació amb diferents resolucions segons els models organitzatius i peculiaritats de cada escena. Us animem a reviure aquest moment i la posterior anàlisi que en fan els professionals!
Més enllà dels models organitzatius, en la següent taula rodona es van exposar sis projectes destinats a interlocutar amb la comunitat, que ben segur podran inspirar a molts equips.
Centrant-nos més en la segona part del lema de la jornada “cap a on anem”, vam posar la mirada en el futur amb la presentació sobre el paper de les TIC a càrrec de Xavier Fajardo (Direcció de Sistemes de la Informació de la GTMS) i amb la presentació de Marga Garcia (responsable d’Atenció Ciutadana de l’ICS) sobre els nous rols dels professionals de l’Atenció Ciutadana.
En la cloenda de l’acte, Coral Fernández, adjunta a la direcció de l’APMS, va esbossar dos reptes de futur per als professionals d’atenció a la ciutadania. El primer és identificar aquests professionals com a figures de proximitat: “Imagineu-vos com recordarà aquella persona, a la que tu et poses al costat, empatitzes amb la seva situació en un moment de nervis o de malestar i intentes fer tot el possible per donar-li les respostes que necessita. Aquella cara amable no se li oblidarà mai.” Com a segon repte, va ressaltar el paper clau d’aquesta figura professional com a garant dels processos del treball en equip: “Vosaltres sou un grup que teniu el cap molt ben endreçat i ens ajudeu molt a tots els sanitaris a tenir uns fluxos controlats i a treballar per processos. Sou aquella persona que fa que el rellotge vagi com un rellotge suís, que vagi a l’hora.”
Cal destacar la il·lusió que es vivia entre tots els assistents. Desitgem que la jornada fos productiva, que els participants la gaudíssiu i que hagi servit per fer valer l’excel·lent tasca dels professionals d’Atenció a la Ciutadania com a element troncal de l’atenció primària.