Susana Jiménez, coordinadora de la Unitat de Joc Patològic de l'Hospital Universitari de Bellvitge, ens parla a través del podcast #ICSfluencers sobre l’addicció als jocs en línia entre els joves.
L'augment detectat pels experts en els darrers anys de joves que desenvolupen joc patològic o addiccions als videojocs ha fet saltar totes les alarmes. S'ha fet més que evident que a banda de la necessitat d'una regulació més estricta en aquest terreny cal educar, fomentar i promoure l'alfabetització digital per tal que facin un ús crític, responsable i no abusiu del joc.
Mirar el mòbil constantment, fer una aposta, jugar a un videojoc o una activitat tan necessària com quotidiana com és comprar poden ser l’inici d’un problema de salut mental greu. Les addiccions i, més concretament, les comportamentals són cada cop més presents a casa nostra i afecten franges d’edat més joves d’entre la població.
En 15 anys, s’han multiplicat per cinc (han passat del 2% al 9,5%) els joves d’entre 16 i 21 anys atesos a la Unitat de Joc Patològic i altres Addiccions de l’Hospital de Bellvitge, una xifra alarmant que ha evidenciat un problema de base com és la manca de pensament crític i educació en aquest camp i en aquests nous perfils de jugadors.
Com explica la Susana Jiménez, coordinadora de la Unitat de Joc Patològic de l'Hospital Universitari de Bellvitge, una de les característiques d’aquestes addiccions comportamentals és que són “conductes que són estrictament normals per a la majoria de persones, però que, en canvi, en un percentatge reduït de persones esdevenen conductes amb unes conseqüències greus en l’àmbit personal, familiar, social, laboral, acadèmic, etc.”.
L’Institut Català de la Salut, a través del projecte d’#ICSfluencers, dedica una setmana a tractar aquesta problemàtica amb les professionals Susana Jiménez i Lucero Munguía, investigadora postdoctoral de l’IDIBELL i de la Unitat. En aquesta mateixa línia també ha participat, juntament amb el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en l’elaboració d’un programa pioner per prevenir les addiccions als videojocs i als jocs d’aposta en línia als instituts.