Entrevistem Clàudia Perez Gotarda, directora de l’EAP Roquetes-Canyelles, que dona servei a la població de Les Roquetes, ubicada al municipi de Sant Pere de Ribes (17.000) i a la població de Canyelles (4.000).
Quins projectes UNEIX esteu desenvolupant al vostre EAP?
L’equip ha prioritzat dos projectes assistencials: per una banda ens hem centrat en la millora de la gestió de l'e-consulta (visites no presencials i comunicació telemàtica) i, per l’altra, hem elaborat un pla de millora de la qualitat assistencial de l’equip.
A causa de la pandèmia va disminuir molt la presencialitat, cosa que va incrementar la via telemàtica. Això, que va suposar un repte per a nosaltres, és una de les coses que volem millorar amb el projecte de millora de la gestió de l'e-consulta per adaptar-nos a la nova realitat. Utilitzar l’eina en els casos en què calgui i fer-ho compatible amb la presencialitat
Pel que fa al projecte de millora de la qualitat assistencial (EQA), volem fer-ho, i fer-ho com a equip. La idea és generar grups de treball, on hi hagi representats tots els grups professionals, i definir objectius i estratègies que ens permetin aconseguir millorar l’EQA. Entenent que l’objectiu no és la millora d’un indicador, sinó la millora de la qualitat assistencial
Quins objectius us heu posat en el marc d’UNEIX?
L’objectiu principal és transformar la manera de treballar, no tan individual i més d’equip. Aconseguir una dinàmica de treball en la qual tots els professionals de l’EAP (metges, treballador social, infermer, administratiu sanitari, auxiliar de clínica, odontòleg...) tinguin un objectiu i propòsit comú. Volem fomentar dinàmiques de treball multidisciplinari i de col·laboració per donar a la població la millor atenció possible.
Quina ha estat la rebuda dels professionals a treballar amb els projectes UNEIX?
Inicialment, en anunciar que començaríem un nou projecte, és cert que es van generar algunes reticències. Tanmateix, en aprofundir en el projecte i comunicar el que significava, aquestes reticències van desaparèixer. Tot l’equip vam preguntar-nos què ens importa realment?, i això ens va permetre prioritzar els projectes de l’e-consulta i de la millora de la qualitat assistencial. Els professionals tenim ganes de transformar la realitat, sobretot aquella que depèn de nosaltres, i això és el que van expressar: canviem, transformem tot allò que ens faci estar millor.
Com ha estat la implicació dels professionals?
Tot el procés està sent participatiu. Els professionals més entusiastes no s’ho van pensar i van implicar-s'hi des del primer moment. La resta, quan van veure que la seva opinió era important per transformar la realitat, van acabar participant-hi. A més, en la creació dels grups hem establert uns responsables, però de forma rotativa, cada tres mesos, s’afegirà un professional de cada grup professional nou. D’aquesta manera tot l’equip hi haurà participat i tothom haurà pogut dir-hi la seva.
Quin paper ha jugat la intel·ligència emocional en la implicació dels professionals?
És imprescindible. Les emocions són contagioses, i ajudar a crear un ambient amb actituds positives, creatives i d’unitat és imprescindible per mobilitzar l’equip des de dins. Tenim la responsabilitat de liderar l’estat d’ànim de l’equip. Cada persona està en un moment vital diferent i tenir en compte això és important per saber què pot oferir cadascú en cada moment.
Teniu el suport d’algun mentor?
Sí, en el nostre cas, és el Dr. Miquel Perona, director del SAP Alt Penedès Garraf i Baix Llobregat Nord. La seva figura és imprescindible perquè és el nexe d’unió entre el projecte i la realitat. Ens acompanya en tot el procés i ens dona suport en allò que necessitem.
Què ha aportat UNEIX al vostre equip?
Al juny vam conèixer el projecte UNEIX i va ser com quan obres una finestra i entra aire fresc. Ens han donat les eines per orientar i transformar allò que està a les nostres mans, amb una metodologia senzilla i alhora eficient. El projecte UNEIX ens va fer parar i reflexionar. Vam analitzar on estàvem i ens vam adonar que per ser un equip més fort necessitàvem unir-nos. Ha estat tan important aquesta conclusió que hem actualitzat el nostre lema i a partir d’ara serà “L’equip uneix!”.
I als pacients?
La nostra raó de ser són les persones a les quals atenem. Per tant, tot allò que fem té com a nucli principal la població. Volem que augmenti la satisfacció en l’atenció rebuda, presencial i també de manera telemàtica i que l’estat de salut de les persones que tenim assignades al nostre territori millori, tant en la prevenció com en el diagnòstic de malalties i en el seguiment i manteniment de l’estat de salut.