L'Equip Pediatria Territorial Alt Penedès-Garraf posa en marxa la Unitat d’Atenció als Trastorns de l’Aprenentatge (UATA) per millorar la salut i el rendiment escolar dels infants en coordinació amb altres professionals dels sistema.
La infància i l’adolescència són etapes de la vida amb necessitats i problemes de salut específics, i les intervencions que es fan per millorar la salut dels infants influeixen de manera positiva i significativa en l’edat adulta. Per aquests motius, la prevenció, la promoció de la salut i una atenció sanitària d’alta qualitat per als infants, proporcionada per pediatres i infermeria pediàtrica, han de ser objectius prioritaris de la nostra societat.
Des de l’Equip Pediatria Territorial Alt Penedès volem anar més enllà per millorar l’atenció a la infància i l’adolescència i no podem deixar d’implicar-nos en la seva atenció integral des de l’enfocament biopsicosocial de la salut, intentant assegurar-los un futur millor.
Per aquest motiu, impulsem el projecte de la Unitat d’Atenció als Trastorns de l’Aprenentatge (UATA), ja que els trastorns de l’aprenentatge (TA) poden abocar a un abandonament escolar precoç, amb una repercussió directa en la salut de les persones de manera individual i col·lectiva. Actualment, són els principals responsables, entre altres causes, de l’alta incidència de l’abandonament escolar precoç o fracàs escolar, al voltant del 20% a Catalunya i a Espanya, condicionant un problema de vital importància per al futur dels nostres infants i la societat. L’evidència científica ha demostrat que, amb una detecció precoç i una intervenció correcta, el pronòstic millora gràcies a la neuroplasticitat que existeix a les edats més primerenques.
Però, a què ens referim quan parlem de trastorn de l’aprenentatge? Aquest és un terme genèric que fa referència a un grup heterogeni d'entitats que es manifesten amb dificultats en la lectura, escriptura, raonament o habilitats matemàtiques. Sabem que els TA també poden ocórrer concomitantment amb altres condicions discapacitans, com la deficiència sensorial, la discapacitat intel·lectual, o amb influències extrínseques com el desavantatge sociocultural o un ensenyament insuficient o inapropiat, la qual cosa empitjora el pronòstic.
La seva base és neurobiològica. És un trastorn de processament cerebral, en un infant amb una capacitat intel·lectual normal i una escolarització adequada. Tenen una important càrrega hereditària i persisteixen tota la vida (poden manifestar-se en qualsevol fase del neurodesenvolupament de l’infant o adolescent), afectant totes les esferes de la vida perquè interfereixen en la vida escolar, creant una disparitat significativa entre el seu veritable potencial i el rendiment acadèmic. Repercuteixen en l'autoestima, en les relacions amb els companys, i en la dinàmica familiar.
Destaquen tres grans grups de trastorns de l’aprenentatge, segons la categorització al DSM-5: els trastorns específics de l’aprenentatge (dislèxia i discalcúlia), els trastorns per dèficit d’atenció-hiperactivitat, i els trastorns del desenvolupament del llenguatge. Els criteris diagnòstics DSM-5 especifiquen que els TA s'han de basar en alguna cosa més que l'exploració clínica; és imprescindible avaluar la presència d'un dèficit específic mitjançant protocols de test estandarditzats validats. És essencial diagnosticar-los l'abans possible per al seu tractament també precoç, abans que l'escolarització estigui molt afectada i l’infant o adolescent tingui importants seqüeles emocionals, ja que llavors l'efectivitat del tractament serà molt menor.
L’equip pediàtric és el més idoni per fer el seguiment del desenvolupament infantil, no només durant els primers anys sinó també al llarg dels anys escolars. Ens trobem en un lloc privilegiat, ja que som els primers referents per a l’infant i la seva família i podem fer el seguiment de cada cas fins a l'adolescència.
El nostre paper serà el d’"assistir" a la identificació dels TA realitzant l'estudi del problema o dificultat, detectant possibles comorbiditats associades, fent seguiment encoordinació amb altres professionals (professorat, logopèdia, neuropediatria, psicologia, psiquiatria infantojuvenil, etc.) i retornant de forma ordenada tota aquesta informació a la família.
Finalment, per valorar adequadament el rendiment escolar, hem de tenir uns coneixements mínims sobre els objectius curriculars de cada cicle educatiu i sobre les edats a les quals els infants han de dominar les destreses bàsiques de lectura, escriptura, càlcul; i també saber examinar el llenguatge, la motricitat gruixuda i fina, etc., per així evidenciar "senyals d'alerta" que apunten cap a un possible TA.
Un altre dels objectius del projecte UATA)és establir una coordinació amb els professionals corresponents del territori (actualitzant el mapa de recursos del nostre entorn) i, alhora, oferir formació als membres de l’Equip de Pediatria sobre els trastorns de l’aprenentatge.
Com funciona la Unitat?
S’hi aborden els casos que són derivats pels professionals de l’Equip per sospita de TA o perquè les famílies ho sol·liciten. Es valora i estudia el cas sospitós amb recollida de les dades necessàries aplicant entrevistes estructurades validades, segons orientació del problema i amb la suma d’informació que es recull de les notes escolars. Un cop s’ha fet aquesta valoració, es realitza un informe pediàtric amb l’orientació o sospita diagnòstica i recomanacions per la família i per a l’alumne. Aquest informe mèdic-pediàtric es lliura al tutor/a de l’alumne perquè ens faci les accions corresponents.
En general, s’ha de consultar amb el responsable pedagògic del centre per rebre les pautes oportunes, bé sigui per completar l’estudi o per recomanar fer la derivació a un especialista (logopeda, neuropsicòleg...). En cas que hi hagi sospita de TDAH, es derivarà al CSMIJ i, si fos un infant més petit de 4 anys, es deriva al CDIAP. Si el cas ho requereix, ens coordinem directament amb els centres educatius, els equips d’atenció pedagògica, CDIAP, CSMIJ, Pediatria Social i altres institucions del territori.
Els objectius també inclouen ser referència per respondre dubtes i peticions de valoració d'altres professionals, liderar la implementació a Catalunya del cribratge de trastorns de l’aprenentatge en la visita preventiva de l’infant o adolescent, sensibilitzar els professionals mitjançant formació, coordinar-nos amb l’Equip de Pediatria Social, evitar derivacions inapropiades i l'ús inadequat de diferents serveis del territori, i garantir la continuïtat de processos assistencials i el seguiment dels pacients.
Anna Gatell Carbó. Pediatra Equip Pediatria Territorial Alt Penedès-Garraf
CAP Vilafranca Nord. Vilafranca del Penedès