Dos mesos després de l’obertura dels hotels salut a l’Àrea Metropolitana Sud, ara, en un estat de la pandèmia Covid-19 més controlat i sense pacients, l’Hesperia Suites Sant Joan Despí, el primer Hotel Salut, l’Hotel Salut Renaissance, a l’Hospitalet i l’Hotel Salut Martorell, en el mateix municipi, han abandonat l’activitat assistencial.
L’entrada en funcionament d’aquests dispositius, impulsada des del Servei Català de la Salut (CatSalut), tenia l’objectiu de disposar d’un espai d’aïllament temporal per atendre les necessitats de persones afectades per la crisis de la Covid-19 del Baix Llobregat Centre, l’Àrea del Delta i Litoral i l’Alt Penedès - Garraf i Baix Llobregat Nord.
Els hotels salut han actuat com un dispositiu d’atenció primària, atès per equips multidisciplinaris de professionals d’atenció primària, i han donat suport als pacients com si fossin atesos al seu domicili. Els dispositius han garantit l’aïllament, el control de la simptomatologia i l’acompanyament emocional dels pacients i de les seves famílies.
Hotel Salut Hesperia Suites Sant Joan Despí
En el mes i mig que l’Hotel Salut Sant Joan Despí ha estat obert, hi han treballat una vintena de professionals sanitaris d’infermeria, auxiliars d’infermeria, medicina de família, personal d’administració i una treballadora social. Aquest equip multidisciplinari ha atès un total de 153 pacients, els quals la meitat, 58%, eren homes i la mitjana d’edat sobre els 57 anys. El 80% dels pacients atesos presentaven una pneumònia provocada per la Covid-19, un 2% eren contactes estrets de casos positius i el 18% eren casos lleus, però que requerien un control i tractament. En tots els casos, eren pacients que no han pogut fer l’aïllament al seu domicili. L’estada mitjana ha estat de 13 dies i més del 90% procedien de l’hospital de referència, l’Hospital de Sant Joan Despí Moisès Broggi.
Dades d’activitat de l’Hotel Salut Martorell
L’Hotel Salut Martorell durant el període en funcionament, del 3 d’abril al 14 de maig, ha atès 70 pacients, dels quals gairebé la meitat eren homes de mitjana edat (54 anys). Tots els pacients han estat atesos per professionals de l’atenció primària: 11 professionals d’infermeria, un auxiliar d’infermeria, 4 residents de medicina familiar i comunitària i 2 auxiliars administratius. Les persones ateses procedien de l’Hospital de Martorell, l’Hospital Sagrat Cor de Martorell o d’un centre sociosanitari. Els motius d’ingrés han estat: el 88% perquè requerien d’un aïllament domiciliari, 27% per a milloria clínica i 32% per finalització de tractament. Del total dels pacients, el 93,3% han tornat al seu domicili, el 6,1% han necessitat ser ingressats de nou a l’hospital i gairebé el 90% reben un control pel seu centre d’atenció primària.
L’Hotel Renaissance de L’Hospitalet fa balanç
L’Hotel Salut Renaissance va obrir les portes per atendre pacients afectats per la Covid-19 del 3 d’abril al 23 de maig. S’hi han atès un total de 312 pacients. Durant la setmana del 17 al 24 d’abril va arribar al màxim de persones ateses, 196. Hi han treballat fins a 25 professionals sanitaris, entre infermeria, auxiliars d’infermeria, medicina, personal d’administració i treball social. S’han realitzat més de 1.600 trucades durant tots els dies de la setmana, les 24 hores del dia. L’estada mitjana dels pacients ha estat de 16 dies.
Les persones de la comunitat que han ingressat a un hotel salut ho han fet per un criteri social (manca de domicili fix o persones sense suport familiar o amb convivents que tenen patologies de risc), identificades pels clínics del territori i amb un informe realitzat per professionals de treball social. També hi han ingressat persones donades d’alta per l’hospital del territori i que requerien d’un aïllament i seguiment fins a la desaparició total de la simptomatologia.
Cal posar en relleu la gran experiència col·laborativa entre les empreses privades: Catalonia Hotels & Resorts, propietària de l'Hotel Renaissance, l'Hesperia Hotels i la família Valverde, propietària de l'Hotel Martorell, que han cedit els dispositius i han tingut la màxima predisposició amb l’equip sanitari per garantir una activitat assistencial i afavorir la recuperació dels pacients en el context de la Covid-19.