Entrevista a Davinia Maldonado Gómez, autora del relat Unas Navidades diferentes (Desde mi habitación, Vol. I, pàg. 119)

Davinia Maldonado - Relat-HOS HUB 2023

“Ja han passat cinc anys, però cada vegada que ve algú a casa li acabo ensenyant el llibre”

- Què vas pensar quan vas tenir el primer contacte amb el projecte RELAT-Hos? Com el coneixes?

- Vaig passar un Nadal ingressada a l'hospital, una mica més de vint dies, i em van oferir si volia participar en el projecte, que aleshores estava començant. Ja feia uns dies que estava ingressada, estava avorrida i em va semblar bona idea. Això va ser l'any 2018, a la primera edició de RELAT-Hos. Aleshores no se sabia quan ni com es publicaria, era nou per a tots.

- Vas tenir clar des del principi que volies participar?

- No tenia res a fer mentre estava ingressada i em va semblar una bona idea per entretenir-me una mica, tant a l'hospital com a casa. Així que no m'ho vaig pensar gaire, simplement ho vaig fer, em va semblar molt bona idea.

- Recordes com arribes a escriure el teu relat (d'una tirada, a poc a poc en diferents dies...)?

- A l'hospital vaig tenir la idea per al relat i ho vaig intentar acabar d'escriure’l. Sobretot volia fer-ho en mode agraïment per als metges, les infermeres, les auxiliars…per a tothom que m'havia ajudat. També volia explicar tot el que m'havia passat com a record, però a l'hospital em trobava força malament i no vaig tenir prou ànim per acabar-ho, així que ho vaig fer a casa. Encara recordo que vaig fer servir moltíssim la carpeta que em van donar a l'hospital, però per fer dibuixos, per exemple.

- Escrius habitualment? Si la resposta és afirmativa, t'ho va posar més fàcil pel teu relat?

- La veritat és que no escrivia i tampoc ho faig ara. Més que una manera d'escriure va ser una manera d'agraïment, RELAT-Hos em va arribar com una eina per expressar el meu agraïment i la vaig aprofitar.

- Quines sensacions vas tenir en veure el teu relat escrit al llibre?

- Veure'l publicat va ser una sensació molt guai, la veritat. Aquesta és la paraula, si, perquè han passat 5 anys i cada vegada que ve algú a casa els ho acabo ensenyant, perquè va ser una il·lusió poder-ho fer. El dia de Sant Jordi, quan vaig anar a la presentació del llibre a l'hospital, va ser molt emocionant. T'adones que has participat en alguna cosa que està molt bé, i has sortit guanyant tu, vaig pensar, perquè és una cosa que serà molt complicada que tornis a fer, i alhora ha estat una manera de poder ajudar algú desconegut.

- Creieu que l'escriptura és una eina terapèutica important?

- De forma general estic convençuda dels beneficis terapèutics per a la salut de l'escriptura, i personalment també, perquè em va entretenir durant força dies, primer a l'hospital i després a casa, on vaig haver d'estar al llit durant un temps. Em va anar molt bé per tenir un projecte al cap.

- Per últim, ens pots recomanar un llibre?

- M'agraden molt les sèries i les pel·lícules i em llegeixo les adaptacions. Recomanaré els quatre llibres basats en la sèrie Los 100, la meva favorita. Aquests llibres de Kass Morgan van inspirar la creació de la sèrie de ciència ficció. Els llibres són totalment diferents de la història de la sèrie, però alhora tenen la mateixa essència.