L’Hospital Universitari de Bellvitge guanya el Premi Kaizen Sanitat 2023 per la millora de processos amb Lean Healthcare

- Certificacions

Reconeixement a l’Hospital Universitari de Bellvitge en l’àmbit de la gestió per processos després de rebre el Premi Kaizen Sanitat per la millora en l’àrea de gabinets mitjançant Lean Healthcare. Aquest model de gestió permet desplegar el pla estratègic de l’Hospital als diferents serveis i coordinar l’execució de projectes de millora amb una visió estratègica centrada en la millora contínua.

“Guanyar aquest premi és un reconeixement a la feina feta durant set anys, en els que hem apostat per la filosofia Lean com a motor del canvi a l’organització”, ha declarat la Dra. Ana Álvarez, adjunta a Gerència de la GTMS i Direcció de Processos i Avaluació de l’HUB, durant l’entrega de premis, celebrada a Madrid el 30 de novembre. “Vam sembrar i ara comencem a recollir els fruits de l’esforç i la implicació de centenars de professionals”, ha afegit Álvarez, qui ha remarcat la fixació de l’HUB per millorar la qualitat assistencial i l’experiència del pacient, així com propiciar l’empoderament dels professionals.

El Premi Kaizen s’ha atorgat a l’HUB per un projecte de canvi organitzatiu en els gabinets d’endoscòpia digestiva i respiratòria, que va coincidir amb la inauguració del nou bloc tecnoquirúrgic. Els resultats obtinguts són magnífics: s’ha reduït un 100% el temps de preparació de proves, un 96% el de gestió de pròtesis i s’han rebaixat un 55% les cancel·lacions i reprogramacions. La durada total de trucades telefòniques a l’àrea ha disminuït dels 560 als 30 minuts diaris i, en conjunt, l’activitat total diària ha augmentat un 39% amb l’aplicació del canvi organitzatiu amb metodologia Lean.

“Ordenar material, recursos, agenda i circuits a l’àrea d’Endoscòpia facilita molt el dia a dia, donada la complexitat del servei”, ha apuntat el Dr. Joan Gornals, cap de la Unitat d’Endoscòpia Digestiva de l’HUB. Algunes de les innovacions que ha propiciat el canvi en la gestió de processos ha estat la instauració d’una reunió de programació setmanal, que inclou un apartat Kata per a la resolució de problemes, i la estandardització dels magatzems i la farmàcia. “La metodologia Lean ens ha permès tenir un estàndard de treball que impulsa la millora contínua mitjançant l’anàlisi de resultats i un ajustament constant”, ha declarat la Dra. Ana Álvarez durant la taula rodona de l’acte d’entrega.

A banda de l’Hospital Universitari de Bellvitge, dos hospitals madrilenys també han estat reconeguts durant la 1a Edició dels Premis Kaizen: l’Hospital Universitario Severo Ochoa (HUSO), per l’optimització del circuit assistencial del pacient amb insuficiència cardíaca; i l’Hospital Universitario La Paz (HULP), pel projecte “Paizen: Revolución Kaizen”. Els guardons reconeixen persones i organitzacions que lideren la transformació, aconseguint resultats innovadors i disruptius en l'àmbit sanitari relacionats amb l'optimització de tasques, l'augment de la qualitat i l'eficiència, més comunicació i cooperació entre equips i serveis i, per tant, una millor atenció i benestar del pacient i les seves famílies.