L’Hospital de Bellvitge subratlla el paper imprescindible de la vacunació per fer front a les infeccions respiratòries durant tota la vida

- Formació

A la jornada Ben viure: Vacunació contra gèrmens respiratoris al llarg de la vida, el Servei de Medicina Preventiva ha aplegat el 8 de novembre professionals de l’atenció primària, l’ICO i l’Hospital de Bellvitge per compartir i actualitzar el coneixement en la prevenció d'infeccions respiratòries i en concret de la pneumònia gràcies a les vacunes al llarg de tota la vida, de l’infant sa fins a les persones grans immunocompromeses.

El gran objectiu de la jornada ha estat posar en comú des d’una perspectiva multidisciplinària els gèrmens respiratoris més prevalents en un entorn familiar, com es produeix la seva transmissió i les mesures per reduir-ne l’impacte, així com plantejar l’abordatge de les infeccions respiratòries en adults amb patologies cròniques, immunocompromesos, hematològics o trasplantats.

Prenent com a punt de referència la celebració el 12 de novembre del Dia Mundial de la Pneumònia, la jornada s’ha articulat en dos grans blocs, centrats en l’abordatge dels gèrmens respiratoris a l’entorn familiar, d’una banda, i en els pacients immunocompromesos, d’una altra.

Moderat per la Dra. Cristina Masuet, cap del Servei de Medicina Preventiva de l’HUB, la primera taula ha comptat amb la participació de la Dra. Cynthia Crespo, pediatra de l’EAP Montclar (SAP Centre), de Sant Boi de Llobregat. I Laura González, infermera del Servei de Medicina Preventiva de l’HUB, que han resumit l’impacte dels gèrmens respiratoris en la infància i l’edat adulta. Han destacat la importància tant de la vacunació infantil, especialment en el casos de convivència amb persones immunodeprimides, com en els adults, per tal de reduir les efectes negatius de les infeccions tant a nivell individual com comunitari. En aquest sentit, Laura González va subratllar la necessitat d’aprofitar les oportunitats que ofereix el contacte dels professional-pacient per qualsevol tema per tal d’explicar perquè és fonamental augmentar la cobertura de vacunació, “ens vacunem per protegir la nostra població”.

El control del pneumococ en els pacients immunodeprimits va centrar les intervencions de la segona taula, moderada per la Dra. Carlota Gudiol, cap del Servei de Malalties Infeccioses de l’HUB. Hi han participat quatre professionals de Bellvitge: la Dra. Carmen Ardanuy, del Servei de Microbiologia, que va parlar de l’evolució epidemiològica i les vacunes disponibles per a la pneumònia; la Dra. Mercè Gasa, del Servei de Pneumologia (microorganismes i població d’especial interès); la Dra. Gabriela Abelenda, del Servei de Malalties Infeccioses (Immunocompromís i infecció respiratòria) i la Dra. Daniela Pérez, del Servei de Medicina Preventiva, juntament amb la Dra. Annalisa Paviglianiti, del Servei d’Hematologia de l’ICO.

En el decurs de la jornada s’han projectats dos vídeos amb recomanacions i valoracions a càrrec de la Dra. Gabriela Abelenda, del Servei de Malalties Infeccioses, i el Dr. Xavier Solanich, del Servei de Medicina Interna de l’HUB sobre prevencions de les infeccions respiratòries en població de risc i pacients immunocompromesos que formen part d’un projecte col·laboratiu entre quatre centres hospitalaris catalans per difondre diferents eines de prevenció de la pneumònia entre la ciutadania.

- Vegeu el vídeo de la Dra. Gabriela Abelenda

- Vegeu el vídeo del Dr. Xavier Solanich

Els Serveis de Medicina Preventiva de l’HUB, l’Hospital Vall d’Hebron, Germans Trias i Pujol i Can Ruti han sumat la seva expertesa per organitzar un seguit d’actes i crear unes píndoles de vídeo que serviran per difondre la importància cabdal de la vacunació per assolir una societat més saludable i menys vulnerable a les infeccions respiratòries.

Podeu veure tots els continguts d’aquesta iniciativa conjunta amb motiu del Dia Mundial de la Pneumònia (12 de novembre), que ha comptat amb la col·laboració de Pfizer, en aquest enllaç