L’Hospital de Bellvitge realitza les primeres cirurgies de canvi de sexe

El centre disposa d’una unitat funcional de cirurgia trans amb professionals dels serveis d’Urologia, Cirurgia Plàstica i Reparadora i Ginecologia.

L’Hospital Universitari de Bellvitge ha realitzat aquesta setmana les dues primeres cirurgies de canvi de sexe. Les pacients evolucionen favorablement i s’espera que seran donades d’alta en uns dies. Les intervencions han anat a càrrec d’una unitat multidisciplinària amb expertesa reconeguda en el camp de la cirurgia genital complexa, un model únic a l’Estat que compta amb la participació de professionals dels serveis d’Urologia, Cirurgia Plàstica i Reparadora i Ginecologia, entre d’altres.

Les primeres intervencions han estat dues vaginoplàsties a dones trans que han volgut feminitzar els seus genitals. L’hospital està preparat per fer tant cirurgies per a la feminització corporal (vaginoplàstia, penectomia, orquiectomia, clitoriplàstia i vulvoplàstia) com cirurgies per a la masculinització (vaginectomia, fal·loplàstia).

Bellvitge és un dels hospitals designats pel Servei Català de la Salut com a centre de referència per a l’atenció quirúrgica a les persones trans. Fins ara, les operacions de reassignació sexual a persones trans només es feien a l’Hospital Clínic de Barcelona, però amb la nova directriu també es poden fer a l’Hospital Universitari de Bellvitge i a l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona. La consellera de Salut, Alba Vergés, va anunciar a l’abril una llista única a Catalunya per a aquestes  intervencions. També va informar que Salut doblarà el pressupost, la qual cosa permetrà passar de 30 a 70 intervencions anuals, incrementant l’accessibilitat de forma clara per a les persones que estan esperant aquest tipus d’operació.

La cirurgia ofereix a les persones trans la possibilitat d’una reassignació genital perquè es reafirmin en la seva identitat sentida. “Si volen sotmetre’s a una cirurgia de feminització o masculinització, estem en condicions de fer-ho i d’adaptar-nos a les seves demandes”, explica la doctora Anna López Ojeda, coordinadora territorial de la cirurgia trans. Una persona podrà requerir masculinitzar o feminitzar tots els seus òrgans genitals o només algun d’ells.

“La nostra experiència en cirurgies genitals complexes ens capacita per fer cirurgies de feminització i de masculinització”, assenyala el doctor Josep Torremadé, uròleg de Bellvitge. L’hospital és centre de referència territorial per a la cirurgia urogenital complexa, amb més de cent intervencions a l’any. També és pioner a  l’Estat espanyol en cirurgia protèsica de la disfunció erèctil i implanta una cinquantena de pròtesis anualment.

La unitat funcional de cirurgia trans (UFCT) de l’Hospital Universitari de Bellvitge compta amb professionals dels serveis d’Urologia, Cirurgia Plàstica i Reparadora i Ginecologia, entre d’altres. Les unitats funcionals són una estructura organitzativa amb una llarga tradició a l’hospital que es basen en equips multidisciplinaris per millorar l’atenció al pacient.

Llista única a Catalunya

La unitat de cirurgia trans de Bellvitge treballa de forma coordinada amb el Servei Trànsit, una unitat ubicada al CAP Numància de Barcelona que assessora les persones trans de les possibilitats mèdiques, quirúrgiques, psicològiques i socials perquè puguin prendre una decisió lliure sobre les diferents opcions per reafirmar la seva identitat. És aquest servei, designat pel CatSalut com a centre de referència per a l’atenció a les persones trans, qui gestiona les derivacions als tres hospitals referents per fer aquestes cirurgies.