L’Hospital de Bellvitge fa visible l’abordatge multidisciplinari de les malalties nefro-urològiques

- Formació
L’aplicació de la realitat virtual i la intel·ligència artificial en la detecció i atenció als pacients de malaltia renal crònica avançada (MRCA); les iniciatives per fer créixer el trasplantament renal de donant viu o l’evolució de les tècniques quirúrgiques, així com les cures infermeres en el pacient urològic són alguns dels temes que s’han tractat en la 1a Jornada Multidisciplinària Nefro-Urològica, que s’ha desenvolupat a l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) el 28 de novembre.

Professionals mèdics i d’infermeria de l’HUB, l’Atenció Primària i diferents centres hospitalaris referents en el tractament de les malalties nefro-urològiques han participat en la jornada, que ha afegit una innovador format de tarda, amb la celebració de la Challenge Kidney League, en que fins a 8 professionals han defensat, en un màxim de 4 minuts i 3 diapositives, una experiència o projecte implantat als seus centres.

El programa d’implantació de pròtesis de penis en règim de cirurgia major ambulatòria a l’Hospital de Bellvitge, defensat per la resident d’Urologia (R4) Nuria de Fuentes, ha resultat guanyador del challenge, gràcies a la votació combinada dels i les assistents a la jornada (40%) i del Comitè Científic de l’acte (60%).

Les intervencions de benvinguda i de presentació de la jornada han anat a càrrec de Rosa Soldevila, directora infermera de l’HUB; el Dr. Javier Tapia, subdirector mèdic del centre; els Drs. Josep M. Cruzado i Francesc Vigués, caps de servei de Nefrologia i d’Urologia, respectivament, i Rosa Sánchez, adjunta a la direcció infermera de l’hospital.

Posteriorment, la sessió de matí s’ha estructurat en tres grans taules temàtiques. La primera, moderada per la Dra. Inés Rama, directora del Programa de Diàlisi de l’HUB i centrada en la innovació aplicada a la malaltia renal crònica avançada (MRCA), ha abordat l’ús de la intel·ligència artificial per a la detecció precoç de la MRCA (Dr. Rafael Álvarez); la implantació de rols infermers avançats col·laboratius entre diferents nivells assistencials (a càrrec de la infermera de pràctica avançada Esther Salillas); la utilització de la realitat virtual per a l’elecció del tractament renal substitutori (Dra. Maria Quero); el desenvolupament de la telemedicina per a la diàlisi domiciliària (Àlex Andújar, infermer de pràctica avançada de Diàlisi Domiciliària) i, finalment, l’experiència del pacient, mitjançant el testimoni de Francisco Caballero.

La segona taula s’ha dedicat a la situació actual i les perspectives d’evolució del trasplantament renal. Sota la moderació el Dr. Lluís Riera, emèrit del Servei d’Urologia, han intervingut el Dr. Edoardo Melilli, cap de secció de la Unitat de Trasplantament Renal (UTR-HUB), que ha presentat els possibles límits de les indicacions per al trasplantament renal; la Dra. Anna Manonelles, responsable del Programa de Trasplantament Renal Viu de l’hospital, que ha descrit la situació actual d’aquest procediment; el mateix Lluís Riera, emèrit del Servei d’Urologia, que ha explicat l’evolució de les tècniques quirúrgiques del trasplantament renal i, per últim, Maribel Díaz infermera de pràctica avançada de la UTR-HUB, que ha descrit la fragilitat i l’estat nutricional dels pacients en llista d’espera per al trasplantament renal.

La tercera i última taula temàtica s’ha enfocat de forma transversal en el pacient urològic, i en el seu circuit assistencial, des de l’atenció primària fins a l’hospital terciari. El Dr. Manel Castells, cap de secció d’Urologia de l’HUB ha moderat la taula, en que s’ha abordat la necessitat o no de realitzar l’screening de PSA, a càrrec de la Dra. Natalia Picola (Urologia HUB); l’estudi de l’hematúria, explicat pel Dr. Santi Capdevila, cap del Servei d’Urologia de l’Hospital de Viladecans; els tres anys del programa ERAS Cistectomia, a càrrec de la infermera ERAS de l’HUB Cristina Álvarez; la litiasi urinària més enllà del còlic, per part del Dr. Carles Torrecilla, del Servei d’Urologia de l’HUB, i la trajectòria de les cures infermeres en el pacient urològic, sobre la qual ha parlat la infermera supervisora de l’HUB Luisa Gallego.

La 1a. Jornada Multidisciplinària Nefro-Urològica ha estat acreditada pel Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries- Comissió de Formació Continuada del Sistema Nacional de Salut.