L’Hospital de Bellvitge comença la setmana de Sant Jordi amb la presentació dels llibres de cinc professionals del centre

Cinc professionals de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) han presentat avui els llibres que han escrit recentment en un acte que ha marcat l’inici de la setmana de Sant Jordi al centre. Sota el títol Escriure en sortir de la consulta, els Drs. Josep M. Arnau, Jim Ballarin, Jordi Montero i Lau Peray, i la Dra. Maria Mimbrero han presentat els seus llibres, de temàtiques i característiques molt diferents, i han dialogat sobre l’experiència de l’escriptura des de la seva perspectiva de professionals de la medicina.

L’acte ha estat conduït per una altra professional de l’HUB, la Dra. Laura Gavaldà, que també publicarà en els propers mesos un llibre al voltant de la figura del director de fotografia Néstor Almendros. La Dra. Montserrat Figuerola, gerent de l'Àrea Metropolitana Sud de l'ICS s'ha encarregat de la benvinguda a l'acte.

Josep Maria Arnau de Bolòs, cap del Servei de Farmacologia Clínica de l’Hospital de Bellvitge fins a la seva jubilació, ha publicat el llibre de relats i microrrelats Atrapat (publicat per Témenos), que recentment també ha estat traduït al castellà amb el títol In crescendo. Els seus relats creixen a partir d’una cita de Lord Byron que obre el llibre: “l’adversitat és el primer pas cap a la veritat”. Tal i com ha explicat l’autor, “a partir d’aquí els personatges mostren la seva essència, que pot ser de molts colors”.

El Dr. Vicente va exercir com a metge rural a Aragó en plena pandèmia de la grip l’any 1918. A més, era l’avi del pneumòleg, ja jubilat, José Ignacio Martínez –JIM- Ballarín. A partir de les notes del seu avi, el Dr. Ballarin ha escrit Pase, pase, Sr. Doctor (Caligrama), que reconstrueix la medicina i la societat d’una altra època, “que ens ha de servir per no oblidar que humanitat i compassió són dos trets que la medicina no pot oblidar mai”, segons ha destacat el Dr. Ballarin.

La tercera autora que ha participat a l’acte ha estat la cardiòloga Maria Mimbrero. Cambia tus hábitos (RBA) és un llibre de divulgació pràctica amb 70 receptes vegetals que poden esdevenir la pedra angular de l’adopció d’uns hàbits de vida més saludables. A partir d’una experiència mèdica al carrer, va decidir combinar la seva activitat mèdica a l’HUB amb la divulgació de la importància de deixar enrere hàbits que contribueixen al desenvolupament de malalties cardiovasculars, “tot recuperant la capacitat de gaudir de la cuina, amb una dieta adequada, que amb l’exercici i les relacions personals ens ajudaran a assolir una vida més saludable”, ha subratllat la Dra. Mimbrero.

En el seu llibre A flor de piel (Plataforma), el Dr. Jordi Montero, neuròleg de l’Hospital de Bellvitge fins a la seva jubilació, desenvolupa el seu concepte d’humanisme científic. “Saber com funciona el nostre sistema nerviós està canviant la nostra cultura i els professionals sanitaris tenim molt a dir en aquest canvi, perquè podem aportar una visió científica de tot el que suposa, per exemple, el contacte físic com a transmissió de les emocions, poques professions tenen aquesta oportunitat”, ha afirmat.

Per últim, el radiòleg Lau Peray, jubilat també, va aportar un altre visió diferent amb el seu llibre de fotografies Fent el carrer (autoedició). Es tracta de 200 imatges del que es coneix com fotografia de carrer, que comporta captar les imatges, gairebé sempre amb presència humana, de forma improvisada, sense preparació, “mirant i sentint el moment perquè desprès qui vegi aquella foto també pugui sentir quelcom”, ha explicat l’autor.

La celebració de la setmana de Sant Jordi continuarà el dijous 20 d’abril amb la presentació de tres llibres escrits per pacients trasplantats de cor o en tractament cardiològic a l’Hospital de Bellvitge; divendres 21 amb la lectura de Les segones oportunitats, el segon conte col•laboratiu que han escrit professionals de l’hospital i, finalment, el diumenge 23 d’abril, quan es distribuiran roses i punts de llibres entre tots els pacients ingressats.