La GTMS posa en marxa el Model d’Integració Territorial de la Salut Mental

La Gerència Territorial Metropolitana Sud (GTMS) de l’ICS ha posat en marxa el Model d’Integració Territorial de la Salut Mental. Es tracta d’un projecte basat en el Pla Director de Salut Mental i Addiccions (PDSMiA) del Departament de Salut que implica una visió global de la salut mental, i de tots els recursos i diferents àmbits d’expertesa professional que formen part dels serveis dins la nostra responsabilitat de gestió.

El projecte entén la salut mental com la promoció del benestar emocional i de l’empoderament del pacient a partir d’una aproximació biopsicosocial integral i comunitària centrada en les necessitats de la persona.

Els seus objectius són garantir l’accessibilitat de tots els ciutadans a un diagnòstic i tractament d’excel·lència en patologia mental, oferir una atenció sostinguda i transversal –amb programes basats en l’evidència que tinguin continuïtat entre dispositius–, promoure la presa de decisions compartides a partir del treball i la col·laboració en equip, i impulsar la recerca, la innovació i la docència.

El programa està coordinat per la Dra. Susana Jiménez-Murcia, i compta amb el suport d’un Comitè de Governança on estan inclosos representants dels diferents dispositius. Des d’aquesta estructura, es coordinarà l’activitat en salut mental dels centres d’atenció primària, la Unitat de Salut Mental l’Hospitalet de Llobregat – Collblanc, el servei de Psiquiatria de l’Hospital Universitari de Bellvitge (atenció ambulatòria, hospitals de dia, llits d’aguts, atenció a urgències), l’atenció domiciliària i altres dispositius assistencials. Així mateix, també establirà línies de coordinació amb altres proveïdors de salut mental del territori.

El programa ja s’ha posat en marxa amb la celebració de diferents reunions de coordinació i el plantejament dels primers plans de treball. El Model d’Integració Territorial de la Salut Mental implica, entre d’altres, els professionals de psiquiatria, psicologia clínica, infermeria especialitzada en salut mental i treball social, amb referència establerta amb els professionals dels equips de l’atenció primària.

Es definirà un model transversal i esglaonat en funció de la severitat de la simptomatologia que inclourà una àmplia varietat de recursos, des de l’atenció primària i els hospitals de dia comunitaris fins a l’atenció domiciliària, l’atenció urgent, les unitats especials, programes específics, o els ingressos domiciliaris o en llits d’aguts per als casos més greus. Quan es consideri necessari, es dissenyaran i aplicaran nous recursos i models d’intervenció protocol·litzats i rutes assistencials.

A més de l’activitat assistencial, el programa posarà un èmfasi especial en la psicoeducació, la promoció de la salut i la prevenció. En aquest sentit, desplegarà programes que permetin identificar potencials problemes de salut mental i necessitats de la comunitat.

En l’àmbit del desenvolupament professional, impulsarà l’ús de procediments innovadors, la celebració de sessions transversals clíniques i de recerca, les sol·licituds conjuntes de projectes competitius, i la creació i gestió de bases de dades sobre variables clíniques i respostes al tractament.

Estem segurs que, amb la col·laboració de totes i tots, aquesta nova etapa d’enfocament de la salut mental des d’una perspectiva més transversal, compartint recursos i programes, es traduïrà en un gran benefici tant per als ciutadans com per als professionals