La congelació de tumors primaris ofereix resultats prometedors en lesions en músculs i ossos

La crioablació és una tècnica menys invasiva que la cirurgia, permet controlar visualment i amb precisió l’actuació sobre tumors difícils, i alhora fa possible tractar àrees de majors dimensions

L’Hospital de Bellvitge organitza el 1r curs teòric-pràctic d’aquest procediment, a partir de l’expertesa de ser l’únic centre públic a Catalunya que l’utilitza

L’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) comparteix la seva expertesa en la crioablació percutània per a tumors de l’aparell locomotor amb radiòlegs intervencionistes de centres de tot l’Estat. Ho fa en el 1r curs teòric-pràctic d’aquest procediment, que se celebra aquest 17 i 18 d’octubre a l’HUB i en el que es revisaran els resultats de tractaments, així com les indicacions, els avantatges i les possibles complicacions d’aquesta tècnica, a més de realitzar sessions pràctiques a la sala de Tomografia Computeritzada de l’hospital.

La crioablació percutània és una tècnica que permet la destrucció de lesions tumorals mitjançant la introducció d’unes agulles especials, les criosondes, dintre del tumor que aconsegueixen la seva congelació. Aquestes agulles permeten assolir temperatures dintre del tumor per sota dels -40 ºC, provocant la destrucció de les cèl•lules tumorals de forma precisa i la seva col·locació no requereix d’incisions a la pell.

Els radiòlegs intervencionistes especialitzats en la patologia osteomuscular del Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’Hospital de Bellvitge, en estreta col·laboració amb cirurgians, anestesiòlegs i oncòlegs, porten a terme el procediment amb el pacient sedat, sense necessitat d’una anestèsia general i amb un ingrés hospitalari només de 24 hores.

“Un dels avantatges és que permet tractar àrees més grans que amb altres tècniques; es visualitza perfectament l’extensió de la zona afectada, evitant així lesions en estructures pròximes al tumor, i els efectes de la crioablació es poden comprovar de forma immediata”, indica el Dr. José Antonio Narváez, cap clínic de la secció de Radiologia Musculoesquelètica del Servei de Diagnòstic per la Imatge de l’HUB. D’altra banda, també requereix menys necessitats d’anestèsia que altres procediments que fan els radiòlegs, com la radiofreqüència i, per tant, necessita de menys analgèsia posterior al procediment.

Gràcies a la tomografia computeritzada, s’identifiquen amb exactitud els límits del tumor i es van col·locant les criosondes, amb les quals es congela el tumor. Segons explica el Dr. Narváez, les agulles es van col·locant amb control de TC o ecografia, “ens permet controlar perfectament la posició de cada agulla dins el tumor, amb la bola de gel en l’extrem que fa la congelació. Cada agulla fa una mena d’ovoide que es fusiona amb la que té al costat i així successivament fins a cobrir la totalitat del tumor”. L’Hospital Universitari de Bellvitge és centre de referència en tumors de l’aparell locomotor, de parts toves i d’os, juntament amb l’Hospital de Sant Joan de Déu per a infants. La Unitat Funcional de Tumor Ossis i Sarcomes HUB-ICO tracta tumors localitzats a les parts toves, com ara els músculs o a prop de les articulacions, i als ossos. Quan es tracta de tumors primaris, la crioablació pot tenir un caràcter curatiu. En el cas dels tumors secundaris -que han iniciat un procés de metàstasi-, “el pacient pot experimentar episodis de dolor intens i amb la congelació noten una clara millora en els símptomes. És una alternativa menys agressiva que la cirurgia per determinats tumors dels ossos i dels teixits tous i que també es pot utilitzar amb tumors renals i prostàtics”, segons afirma el Dr. Narváez.

L’Hospital de Bellvitge va començar a emprar la crioablació percutània l’any 2015, esdevenint aleshores el primer centre a Catalunya i un dels pioners a tot l’Estat en utilitzar aquest procediment per tractar tumors de l’aparell locomotor. Fins avui, s’han dut a terme més de 80 tractaments. Els resultats s’han presentat a diferents congressos nacionals i internacionals. En aquesta línia, la secció de Radiologia Musculoesquelètica de l’HUB ha liderat un treball sobre el tractament dels tumors desmoides, un tipus concret de tumor benigne però localment agressiu de les parts toves, que confirma els beneficis de l’ús de la crioablació enfront de la cirurgia.