El Lean Day 2022 comparteix l’expertesa de l’Hospital de Bellvitge en transformació de processos assistencials

-

Un “hospital Lean” és aquell que intenta eliminar tot allò que no aporta valor a pacients i  professionals, flexible als canvis i enfocat a la millora contínua. Aquest 16 de novembre ha tingut lloc el Lean Day 2022, la 4a jornada de Gestió per Processos, on s’ha presentat el coneixement generat arran del desplegament de la metodologia a l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB), així com en el disseny de projectes d’innovació.

A mitjans de 2017, els professionals de l’HUB es van començar a formar en la metodologia Lean, una filosofia que s’ha introduït progressivament en el desenvolupament de Gestió de Processos fins expandir-se a tota la institució. Ara, el nou Pla Estratègic 2022-2025 de l’HUB s’ha dissenyat i es desplegarà amb una eina Lean, el mètode de treball Hoshin Kanri (brúixola, en japonès). Aquest sistema es basa en la cooperació de tota l’organització cap a una sola direcció.

“El nostre nord és millorar la qualitat assistencial, que es troba en la vocació de servei a l’ADN de totes les persones que som part de l’Hospital de Bellvitge”, segons ha explicat la Dra. Ana Álvarez, adjunta a la Direcció de Processos i Avaluació de l’HUB. 

Una jornada per posar en valor l’esforç multidisciplinari 

Durant el Lean Day 2022 s’ha presentat la feina feta pels equips de professionals de l’Hospital de Bellvitge durant el 2021 i 2022 en diferents serveis i àrees de coneixement. A més, s’ha posat èmfasi en algunes eines que no s’havien mostrat fins ara tan explícitament com són el Kata, el mètode 5S i la matriu ILUO. 

“La filosofia Lean és exigent perquè demana que hi posis el millor de tu, de l’equip i de tothom. Requereix ser generós, aportar el millor de nosaltres mateixos i el nostre coneixement al servei de l’hospital”, en paraules de la Dra. Álvarez. 

Precisament, aquesta filosofia o metodologia està molt present en els projectes d’Innovació de l’HUB. Un d’aquests és Ritmocore, el projecte de compra pública de solucions innovadores per al monitoratge remot de pacients amb marcapassos, que s’ha presentat durant la jornada. La majoria dels projectes que es comencen a licitar a finals d’aquest 2022 i 2023 també s’enfoquen en el redisseny de processos amb metodologia Lean, en alguns casos amb la implicació de professionals de l’Atenció Primària Metropolitana Sud i l’Hospital de Viladecans. 

“Hi ha organitzacions que ja treballen amb Lean i ho fan molt bé, i constantment estem en contacte i intentem aprendre’n per tal d’assolir a l’Hospital de Bellvitge una transformació complerta”, ha explicat la Dra. Álvarez. 

De fet, la ponència final del Lean Day ha estat la del cas d’èxit del desplegament de la metodologia al Palladium Hotel Group, amb la col·laboració de la consultora Nadiria Consulting, un gran grup d’hostaleria del qual una organització d’alta complexitat com és un hospital també pot extreure’n lliçons.