Demostren que la periodontitis severa quadruplica el risc de desenvolupar diabetis

Fa temps que s’apunta a una relació estreta entre ambdues malalties, però ara un equip d’investigadors ha demostrat que la periodontitis severa multiplica per quatre les probabilitats de patir diabetis. Una investigació conjunta d’una sèrie d’equips vinculats a l’estudi di@bet.es, incloent l’equip del Dr. Montanya, cap de la Secció del Servei d’Endocrinologia de l’HUB, ha corroborat l’associació en una mostra representativa de la població espanyola.

La periodontitis és una malaltia crònica inflamatòria relacionada amb l’alteració de la microbiota bucal i pot arribar a causar la destrucció dels teixits que envolten les dents. En els casos més greus, és comú que se’n perdin algunes peces dentals com a conseqüència. A més, ja fa temps que es sap que la diabetis és un factor de risc significatiu per a la periodontitis, sobretot en els individus que tenen poc control de la seva glucèmia.

En els últims anys s’ha estudiat la relació inversa, i sembla que la periodontitis també incideixi en la diabetis. Especialment en la forma severa de la malaltia, s’ha vist que altera notòriament el control glucèmic i metabòlic i, per tant, incrementa les probabilitats que els diabètics desenvolupin complicacions diverses. Fins i tot, s’ha identificat la periodontitis com a potencial factor de risc per al desenvolupament de diabetis en individus no diabètics. Ara bé, els estudis són escassos en població europea i és necessari corroborar si l’associació entre ambdues malalties es manté a Europa.

Precisament, un equip encapçalat per investigadors del grup d’Etiologia i Terapèutica de Malalties Periodontals i Periimplantàries (ETEP) de la UCM i altres institucions que participen a l’estudi di@bet.es del CIBERDEM, com l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), ha fet un estudi pioner al nostre territori per a determinar com la periodontitis afecta a la diabetis en població espanyola. “La magnitud de l’associació reportada és superior a les publicades en altres investigacions, dutes a terme fonamentalment en poblacions asiàtiques”, assenyala Eduard Montero, investigador de l’ETEP i professor associat del Departament d’Especialitats Clíniques Odontològiques de la UCM.

L’estudi, publicat al Journal of Clinical Periodontology, es va basar en la recol·lecció i anàlisi de dades clíniques de 231 pacients i a les respostes sobre salut oral de més de 1700 pacients. D’entre aquests, es va diagnosticar diabetis en 144 pacients (8,2%). Tenint en compte els resultats obtinguts, “Seria ideal poder avaluar si la periodontitis és un veritable factor de risc per al desenvolupament de la diabetis i, en darrer terme, si el tractament periodontal pot prevenir o endarrerir l’aparició de diabetis en individus susceptibles”, tal com suggereix el Dr. Eduard Montanya, cap de la Secció del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Universitari de Bellvitge, coordinador del programa d’Investigació i Metabolisme de l’IDIBELL, catedràtic de la Universitat de Barcelona i director científic del CIBERDEM.

En cas que la periodontitis es confirmi com a factor de risc per a la diabetis, el següent pas s’encamina cap a l'aplicació terapèutica. “Si volem veure la utilitat des del punt de vista de l’oportunitat, el tractament periodontal en els pacients amb periodontitis, sent un tractament molt senzill i poc invasiu, ha demostrat no només ser eficaç en el control de la periodontitis, sinó que també condueix a reduccions en els valors de l’hemoglobina glicosilada, principal marcador del control glucèmic dels pacients amb diabetis”, conclou Montero. Altres institucions involucrades en l’estudi, a part de les ja esmentades, són l’Hospital Clínic Universitari San Carlos, l’Hospital Regional Universitari de Màlaga, l’Hospital Universitari de Cruces, l’Hospital Central Universitari d’Oviedo, l’EAP Raval Sud de Barcelona i INCLIVA de València, entre altres.

Referència de l’article Montero E, Bujaldón R, Montanya E, Calle-Pascual AL, Rojo-Martínez G, Castaño L, Franch-Nadal J, Delgado E, Chaves F, Alonso B, Sanz M, Herrera D. Cross-sectional association between severe periodontitis and diabetes mellitus: A nation-wide cohort study. J Clin Periodontol. 2023 Dec 23. DOI: 10.1111/jcpe.13937. E.