L’últim mes s’han contactat 35.000 pacients, s’han realitzat 56.000 visites i s’estan gestionant prop de 1.000 baixes laborals diàries.
La Unitat de Notificació i Seguiment Covid (UNSC) de l’Atenció Primària Metropolitana Sud (APMS) de l’Institut Català de la Salut (ICS) va ser creada l’octubre de 2020 amb l’objectiu de donar suport als CAP en la notificació i seguiment dels casos lleus de covid. Actualment, la seva principal funció és comunicar els resultats positius de PCR i TAR, fent una primera valoració del pacient, així com gestionar les baixes laborals en els casos que es requereixi.
Aquesta unitat, pionera de la Metropolitana Sud, ha assolit aquest darrer mes la seva activitat màxima des de la seva posada en marxa. Durant l’últim mes s’han fet 56.000 visites a pacients amb covid, 12 vegades més que les visites realitzades el mes d’octubre de 2021, just abans de l’inici de la sisena onada. L’última setmana la unitat ha gestionat 1.000 baixes laborals diàries, fet que ha permès treure pressió als CAP amb relació als casos més lleus i les tasques burocràtiques.
? L'allau de casos covid per l'òmicron ha saturat l'atenció primària. Per ajudar a descongestionar-la, treballen dues Unitats de Notificació Covid | @RTVECatalunya @elenasantosc
— RTVE Notícies (@rtvenoticies) January 21, 2022
➕ Info a https://t.co/YCp3AoruJW pic.twitter.com/fExglGW13d
L’alta transmissibilitat de la variant òmicron ha fet que la incidència en la comunitat sigui la més alta des de l’inici de la pandèmia, tot superant el nombre de positius confirmats respecte totes les altres onades. Els casos que requereixen ingrés hospitalari han estat menors, ja que a la regió Metropolitana Sud hi ha un 89.4% de la població adulta immunitzada. El resultat d’això és un gran nombre de casos que no requereixen ingrés, però que sí necessiten seguiment per part de l’atenció primària (seguiment de símptomes, resolució de dubtes, gestions de baixes laborals, etc.).
Diàriament arriba un llistat amb tots els resultats positius de test d’antígens i PCR. Aquí comença la feina de la UNSC. Es fa un primer cribratge per descartar aquells pacients que ja es troben en seguiment per altres unitats, pacients hospitalitzats, institucionalitzats i es prioritzen els pacients més complexes a l’hora d’iniciar-ne el seguiment. A aquests pacients se’ls fa una primera trucada per notificar-los el resultat positiu, valorar els símptomes, explicar els signes d’alarma, mesures d’aïllament i per iniciar la gestió de la baixa laboral en cas que sigui necessari. Finalment, se’ls dona un número de telèfon al qual poden trucar en cas de necessitat.
El dispositiu, que dona atenció telemàtica, està format per un equip multidisciplinari configurat per personal de medicina, infermeria, tècnic en cures auxiliars d’infermeria i administratiu. El nombre de professionals i perfils que conformen la unitat és flexible i s’adapta a les necessitats de cada moment de la pandèmia. El funcionament de la unitat es basa en empoderar cada rol professional, definint molt bé les competències de cadascú i fent així un circuit més eficient.